A Rossmann magatartása alkalmas volt a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására

2006.10.30. Jogi Fórum / GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa 2006. október 25-én tartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy a Rossmann Magyar Kereskedelmi Kft. a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást tanúsított, amikor nyíregyházi üzletében egy akció keretében reklámozott „Fun Water Drops Edt 30 ml” termékből csupán minimális készlet állt rendelkezésre, amely az akció első óráiban elfogyott.

A magatartás – többek között – azért minősült jogsértőnek, mert az ilyen reklám tisztességtelen módszer a vevők becsalogatására, s ily módon piaci előny szerzésére. A Rossmann Magyar Kereskedelmi Kft. jogsértő magatartásáért 1 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles.

A GVH által lefolytatott versenyfelügyeleti eljárás amiatt indult, mert a GVH tudomására jutott, hogy a Rossmann nyíregyházi üzletében az akció első napjának reggelén nem volt kapható a 2006. március 27-től április 2-ig érvényes akciós újság címlapján szereplő „Fun Water Drops edt 30 ml 75 % kedvezmény 4149,- Ft helyett 999,- Ft” szöveggel hirdetett termék.

A versenytörvény szerint tilos a gazdasági versenyben a fogyasztókat megtéveszteni. A fogyasztók megtévesztésének minősül – többek között –, ha különösen előnyös vásárlás hamis látszatát keltik.

A versenytörvény ezen rendelkezései a fogyasztóknak az áruk, valamint szolgáltatások vásárlása tekintetében meglévő döntési szabadságát védik. A bármilyen módon megtévesztésre alkalmas információ akkor ütközik a versenytörvénybe, ha az a fogyasztókat olyan döntésre sarkalja, amit a valós információ ismeretében nem hoztak volna meg.

A GVH határozatában rámutatott, ha valószínűsíthető, hogy a reklámozás következtében a reklámozó vállalkozást felkereső fogyasztók a hiányzó áru helyett életszerűen más árut vásárolnak, akkor a hiányzó áru reklámozása ún. becsalogató reklámként jogsértő lehet. Az ilyen reklámokat – miután azok lényege, hogy a reklámozott áru (elsősorban ára révén) különösen vonzó legyen a fogyasztók számára – a GVH jogalkalmazási gyakorlata különösen előnyös vásárlás hamis látszatának keltése tilalmába ütközőnek tekinti.
A GVH jogalkalmazása során abból indult ki, hogy önmagában nem minősül jogellenesnek, ha valamely akciós termék az akció teljes ideje alatt nem áll folyamatosan rendelkezésre, a fogyasztói kereslet ugyanis teljes pontossággal nem mérhető fel. Ha azonban a vállalkozás (adott esetben: a Rossmann) akárcsak egyetlen üzletére nézve az adott termék egyáltalán nem áll rendelkezésre, vagy annak induló készlete irreálisan alacsony, akkor az versenyfelügyeleti joggyakorlat szerint a versenytörvénybe ütközik.

Jelen versenyfelügyeleti eljárásban a GVH megállapította, hogy a „Fun Water Drops Edt 30 ml” termékből a nyíregyházi Rossmann üzletben minimális készlet (4 darab) állt rendelkezésre, ami az akció első óráiban elfogyott.
A GVH a Rossmann-t jogsértő magatartásáért 1 millió Ft versenyfelügyeleti bírsággal sújtotta.

(Vj-73/2006. számú ügy)

  • kapcsolódó anyagok
VERSENYJOG