Teljes dohányreklám-tilalom Magyarországon is

Az Országgyűlés hétfőn nagy többséggel elfogadta azt a törvénymódosítást, amely tovább szigorítja a dohányreklámokat. Az Európai Unióban 2005. július 31-től tilos minden dohánynemű reklámozása a rádióban (a televízióban már korábban megtiltották), napilapokban, folyóiratokban, sőt az Interneten is.

Az Országgyűlés 349 igen, 4 nem szavazattal fogadta el a gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997-es törvény módosítását.

"Nem nyújtható szponzorálás dohányárura vonatkozóan olyan rendezvényhez illetve tevékenységhez, amely az Európai Gazdasági Térség több államát érinti, vagy azokban zajlik, vagy más módon határokon átnyúló hatással rendelkezik" - olvasható a jogszabály-módosításban.

A hatályos magyar szabályozás szerint az általános dohányreklám-tilalom nem vonatkozik a szakmai célú reklámra, az üzletekben való bemutatásra, valamint a nem Magyarországon nyomtatott, vagy idegen nyelvű újságokra.

A törvény 2005-ös módosítása felmentést adott a tilalom alól "nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű" eseményeknek is. Az enyhítés miatt az Európai Bizottság azonban úgynevezett kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen.

A hétfőn (2006. november 20.) elfogadott törvénymódosítás általános indoklása szerint a mostani változtatás az uniós irányelvnek való "maradéktalan megfelelést szolgálja". A jogszabály-változás hatályon kívül helyezi a 2005-ös módosítást.

2005. július 31-től az Európai Unió tagállamaiban tilos minden dohánynemű reklámozása a rádióban (a televízióban már korábban megtiltották), napilapokban, folyóiratokban, sőt az Interneten is, és törvénybe ütközik az ingyentermékek reklámcélból való osztogatása is.

A cigarettagyárak nem szponzorálhatnak nemzetközi sportrendezvényeket (pl. Forma-1), és popkoncerteket.

Magyarországot 2006 októberében figyelmeztette másodszor a Bizottság. Brüsszel jelezte, hogy döntése egyúttal reagálás arra a válaszra, amelyet júliusi figyelmeztetése után kapott a kormánytól. Ismét leszögezte a testület azt is, hogy a magyar szabályozásban azzal a lehetőséggel van problémája, amely kivételt engedélyez a gazdaság számára kiemelkedő fontossággal bíró események esetében.

  • kapcsolódó anyagok
REKLÁM
DOHÁNYZÁS
EGÉSZSÉGÜGY