Az Európai Unió területén vásárolt termékekkel vagy szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszokat ezentúl a magyar fogyasztóvédelmi hatóságokon keresztül is el lehet intézni.

A kormány szerdai (2006. december 6.) ülésén javaslatokat fogadott el, amelyek megteremtik a feltételeket a magyar fogyasztóvédelmi hatóságok számára, hogy szorosabban működjenek együtt az Európai Unió tagállamainak társszervezeteivel. A magyar hatóságok a jövőben nemcsak a hazai jogsértések, hanem az Európai Közösségen belüli ügyekben is eljárhatnak majd.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az uniós tagállamokban vásárolt termékekkel, vagy igénybe vett szolgáltatásokkal kapcsolatos minőségi kifogásokat nem csak abban a tagállamban lehet érvényesíteni, ahol a terméket vásárolták vagy a szolgáltatási igénybe vették, hanem itthon, a hazai hatóságokon keresztül is.

A törvénymódosítás eredményeképp minden olyan ügyben itthon is lehet intézkedni, amelyben a Gazdasági Versenyhivatal, a fogyasztóvédelmi felügyelőségek, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete, a Nemzeti Hírközlési Hatóság és az Országos Gyógyszerészeti Intézet illetékes. Az összekötő hatóság feladatait a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség látja majd el.

A szavatossági és jótállási igény elsősorban a vásárlás helyén érvényesíthető. Előfordulhat, hogy egyes cégek üzletszabályzata lehetővé teszi a vásárlók számára azt, hogy más üzletükben, akár esetleg más országban is érvényesíteni tudják jogaikat, ám erre vonatkozóan nincs jogszabályi kötelezettségük.

Amennyiben a vásárló nem tudja rendezni az ügyet az értékesítővel eddig az Európai Unión belül valamelyik Európai Fogyasztói Központtól kaphatott segítséget.

Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata (ECC-Net) egy európai szintű szerveződés, mely a fogyasztói bizalom erősödését kívánja elősegíteni jogi tanácsadással és a jogorvoslathoz való könnyebb hozzáférés biztosításával, különösebb azokban az esetekben, amikor a fogyasztó egy másik tagállamban vásárolt valamilyen terméket.