Javaslatcsomagot állít össze a közbeszerzési eljárások kizöldítése érdekében a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVM). A tárca vezetése tárgyalásokat kezdeményezett a közlekedési vállalatokkal is a hibridmeghajtású vagy bioüzemanyaggal működő gépjárművek elterjesztésére.

A környezetbarát építési technológiák, gépjárművek és létesítményfenntartási technológiák gyors elterjedését reméli a környezetvédelmi tárca attól a javaslatcsomagtól, amelynek célja, hogy a közbeszerzési eljárásoknál a környezetvédelmi szempontok az eddiginél erőteljesebben érvényesüljenek. Kovács Kálmán, a KVM államtitkára elmondta: a tárca azt kívánja elősegíteni, hogy a jó minőség és a kedvező ár mellett a harmadik fő szempont az legyen, hogy az ajánlattevő fel kíván-e használni megújuló energiaforrásokat vagy hulladékból előállított másodnyersanyagokat például útalapozásnál.

A KVM kezdeményezésére már felállt egy bizottság, amelynek munkájába a Miniszterelnöki Hivatal, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium, a fővárosi önkormányzat, valamint a Közbeszerzési Tanács szakértői kapcsolódtak be. A testület az építési munkálatokra, a gépjárműbeszerzésekre, továbbá az irodaüzemeltetésre és az egyes költségvetési intézmények takarítására fogalmaz meg ajánlásokat arról, miként lehet a zöldszempontokat törvényesen, már az eljárások bírálati szempontjai közt figyelembe venni.

Az ajánlásokat, a kormány jóváhagyása esetén, segédfüzetek formájában juttatják majd el mindazon szervezeteknek, amelyek közbeszerzési eljárásra kötelezettek. Ezzel párhuzamosan a KVM egyeztetéseket kezdeményezett a BKV-val, valamint a többi közlekedési társasággal annak érdekében, hogy a személyszállításban is elterjedhessenek az alternatív meghajtású járművek. Erre valamennyi társaságnak öt-nyolc éves programot kell kidolgoznia, hiszen a gépjárműpark cseréje mellett az üzemanyag-ellátást, valamint a szervizelést is meg kell oldani – mondta Kovács Kálmán.

Magyarországon az első fecske Somogy megye székhelye lehet, a Kaposvár Tömegközlekedési Zrt. már szeptemberben üzembe állított próbaképpen egy bioetanol-üzemű buszt. A Greenfo magazin beszámolója szerint a járművet Svédországból kapták kölcsön, és a tervek szerint a közlekedési vállalat tíz év alatt a teljes 43 darabos buszparkot alternatív hajtású szállítóeszközökre fogja lecserélni. A svéd kapcsolat nem véletlen: a Helyi Környezetvédelmi Kezdeményezések Nemzetközi Tanácsa nevű szervezet 2003-ban elvégzett egy felmérést, amelyben azt vizsgálta, hogy az Európai Unióban az egyes tagországokban a különböző költségvetési intézmények hány százaléka támaszt környezetvédelmi feltételeket a közbeszerzések legalább felénél. Az élre Svédország és Dánia került ötven, illetve negyven százalékkal. Ez után Németország (harminc százalék), Ausztria (28 százalék) és az Egyesült Királyság (23 százalék) következik, az EU-15-ök átlaga pedig 19 százalékra jött ki.