Kalózmásolatok és joghézagok: megalapozatlan vádak

2007.02. 7. JogiForum.hu

Michael Geist internet- és szerzői jogi szakértő saját honlapján cáfolta azokat a vádakat, melyek szerint Kanada a kalóz filmek egyik fő forrása és ez többek között a szabályozási környezet hiányosságaira vezethető vissza.

Kanadában ezekben a hónapokban zajlik a szerzői jog reformja. A szabályozási környezet átalakításával egyidejűleg az Egyesült Államokban is egyre többet foglalkoznak a jogvédett alkotásoknak a szomszédos északi országban betöltött szerepével, nem éppen pozitív szemszögből.

Számos olyan vélemény kapott nagyobb nyilvánosságot, amely szerint a mozivászonról rögzített és később kalózmásolatként értékesített filmek jelentős hányada Kanadából származik. Ezek az állítások olyan komoly visszhangot keltettek, hogy egyes hollywoodi stúdiók komolyan fontolóra vették a kanadai bemutatók elhalasztását.

Michael Geist, az Ottawai Egyetem nemzetközi tekintélyű jogászprofesszora a Toronto Star és saját honlapjának hasábjain cáfolta meg a vádakat. Geist azt kívánta igazolni, hogy az állításokat széles körben terjesztő amerikai és kanadai filmforgalmazó szervezetek (Motion Picture Association of America (MPAA) és Canadian Motion Pictures Distributors Association) mind a másolatok készítése, mind azok gazdasági jelentősége tekintetében valótlanságokat állítanak és pontatlanok a kanadai jogszabályok tekintetében.

A professzor felidézte például azt a hangzatos adatot, miszerint a mozikban rögzített illegális másolatok harmada Kanadában kerül rögzítésre. Geist szerint ehhez azt is hozzá kellene tenni, hogy ilyesféle kalózmásolat csak körülbelül minden tizedik hollywoodi filmről készül, ami azt jelenti, hogy a világszerte forgalmazott filmek legfeljebb 3 százalékát rögzíti valaki egy kanadai moziban.

A cikk szerint a vetítéseken készült másolatok anyagi jelentősége messze túlértékelt, mert ezek a gyenge minőségű felvételek legfeljebb a mozik forgalmát veszélyeztetik, a televíziós sugárzás és az otthoni felhasználásra szánt kiadványok után járó jogdíjbevételeket már kevésbé. A nyilvános vetítésekből származó filmipari bevétel aránya az elmúlt huszonöt évben 55-ről 15 százalékra csökkent, a bevételek nagy részét pedig a már említett tevékenységek után járó jogdíjak teszik ki.

Geist szerint továbbá törvényi tiltás jelenlegi, egyébként erősen kritizált hiánya sem nyújt táptalajt az efféle másolatok forgalmazásához, mert a kanadai szerzői jog már most is tiltja és szankcionálja az illegális másolatok eladását vagy kölcsönzését, ebből következően megfelelő jogvédelmet nyújt.

A fentiek alapján a professzor szerint egyértelműen világos, hogy az amerikai és a kanadai érdekcsoportok továbbra is csak az általuk remélt szerzői jogi reformok megvalósítása érdekében állítják be a kalóztermékek melegágyaként Kanadát és keltik rossz hírét a világban.

  • kapcsolódó anyagok
SZERZŐI JOG