Negyedével csökkentik 2012-re a vállalkozások terheit – állapodtak meg hétfőn a versenyképességi tanács ülésének keretében az Európai Unió tagállamai. Az EU-27-ek az ellen a terv ellen sem emeltek kifogást, amelynek rételmében a 2012-re kilométerenként 130 grammban szabnák meg az újonnan gyártott gépkocsik CO2-kibocsátását.

Az uniós tagállamok hétfőn rábólintottak az Európai Bizottságnak arra a javaslatára, amely az európai vállalkozások adminisztratív terheinek ambiciózus csökkentését irányozza elő a következő években. A Bizottság által tavaly novemberben javasolt akcióterv értelmében 2012-ig 25 százalékkal csökkentené az EU a tagállamokkal együtt a cégek szabályozással összefüggő adminisztratív terheit. Miközben a miniszterek az EU-szabályok által generált bürokratikus terheknél jóváhagyták a 25 százalékos lefaragást, önmaguk számára csak annyit vállaltak be, hogy nemzeti szinten is törekedni fognak a hasonló mérvű tehercsökkentésre, de erre külön határidőt sem szabtak.

Egyed Géza, a Gazdasági Minisztérium szakállamtitkára az ülést követően arra hívta fel a figyelmet, hogy a kormány márciusban terjeszti azt az „Üzletre hangoló” programot, amely éves szinten a GDP 0,5 százalékára rugó adminisztratív tehercsökkentést céloz meg a vállalkozások versenyképességének javítására. Becslések szerint Magyarországon az üzleti vállalkozások adminisztratív terhei a GDP 5-6 százalékát érik el (ez éves szinten 1200-1500 milliárd forint), miközben a GDP 3-3,5 százaléka az uniós átlag. Hazánknak tehát bőven van tennivalója ezen a téren – tette hozzá a szakállamtitkár, aki szerint a fél százalékos tehercsökkentés több mint 100 milliárd eurós költségmegtakarítást eredményez majd a cégeknek.

Egyed Géza szerint a versenyképességi tanács ülésének résztvevői közül alapvetően senki sem kérdőjelezte meg az Európai Bizottságnak azt a két hete tett javaslatát, amelynek értelmében 2012-re kilométerenként kötelezően 130 grammban rögzítenék az újonnan gyártott autók által kibocsátható széndioxid mértékét. Günter Verheugen iparügyi biztos egyenesen úgy fogalmazott, hogy az ülésen széleskörű támogatást kapott a bizottsági terv. A miniszterek közül ugyanakkor több is rámutatott annak fontosságára, hogy a környezetvédelmi szempontból rendkívül előremutató lépés ne rontsa az európai autóipar versenyképességét, aminek a veszélye sokkal kisebb lenne, ha Európa nem egyedül hozna ilyen intézkedéseket. Az EU-n kívül jelenleg Japánnak van hasonló, bár kevésbé ambiciózus terve. Ennek értelmében 2015-ig kilométerenként 138 gramm széndioxidot bocsáthatnak ki az újonnan gyártott autók.