A Bizottság elkészült a határok nélküli televíziózásról szóló irányelv új változatával, amely szigorú szabályok mellett engedélyezi a termékelhelyezést, liberalizálja a médiaszolgáltatások piacát, és bevezeti a származási ország elvét az összes médiaszolgáltatóra.

Az új irányelv középpontjában a származási ország elve áll, amely már a határok nélküli televíziózásról szóló 1989-es irányelv eredeti változatának is fontos eleme volt. Az elv a jövőben a műsorszolgáltatóktól eltérő audiovizuális médiaszolgáltatóknak, például a letölthető videofilmeket, híreket, sportadásokat, illetve a mobiltelefonra letölthető audiovizuális tartalmakat kínáló szolgáltatóknak is csak a származási országuk jogszabályainak kell majd megfelelniük.

Az új irányelv középpontjában a származási ország elve áll, amely már a határok nélküli televíziózásról szóló 1989-es irányelv eredeti változatának is fontos eleme volt. Az elv a jövőben a műsorszolgáltatóktól eltérő audiovizuális médiaszolgáltatóknak, például a letölthető videofilmeket, híreket, sportadásokat, illetve a mobiltelefonra letölthető audiovizuális tartalmakat kínáló szolgáltatóknak is csak a származási országuk jogszabályainak kell majd megfelelniük.

Az irányelv ugyanakkor lehetőséget ad a tagországoknak, hogy eltérjenek a származási ország elvétől abban az esetben, ha egy másik tagállam joghatósága alatt álló szolgáltató kimondottan a szigorúbb szabályok elkerülése érdekében telepedett le az adott tagországban. Ekkor a tagállamok részletesebb vagy szigorúbb szabályozást vezethetnek be. A szabályozás szól a diszkriminációellenességről és a gyermekek védelméről is.

Az irányelv liberalizálja a médiaszolgáltatások piacát egész Európában, ugyanakkor a televíziós reklámokat kevésbé részletesen szabályozza. A reklámok összes időtartama bármely adott órában továbbra sem haladhatja meg a 12 percet. A televíziós filmközvetítés közben 30 percenként lehet reklámszünetet tartani. A szabály azonban nem vonatkozna a sorozatokra, a könnyű szórakoztató programokra és a dokumentum jellegű műsorokra.

Az új szabályozás bizonyos műsoroknál engedélyezi a televíziós termékelhelyezést. Tilos lesz a termékelhelyezés a híradókban, ismeretterjesztő, illetve gyerekműsorokban, s egyes tagállamok betiltanák azt a mozifilmekben, a televízió-sorozatokban, sportközvetítésekben, és olyan esetekben is, amikor egy kereskedő, gyártó teljesen ingyen ad a műsorhoz egy terméket, csak azért, hogy az benne legyen a televízióban. Az irányelv elfogadott szövege kimondja, hogy a nézőket a műsor elején és végén, valamint a műsor közben legalább húszpercenként értesíteni kell arról, hogy az adott műsorban termékelhelyezéssel találkozhatnak. A dohánytermékek termékelhelyezését az EP továbbra is tiltaná.

Viviane Reding, az információs társadalomért és a médiaügyekért felelős biztos szerint „május végéig biztosan megszületik a politikai egyetértés a határok nélküli audiovizuális szolgáltatásokról szóló új irányelvről. Az európai belső piac ezután legkésőbb 2008 végére valóban teljesen megnyílik majd az audiovizuális szolgáltatásokat biztosító vállalatok és az ilyen szolgáltatások fogyasztói előtt.”

Az új irányelv egységes szerkezetbe foglalt szövege most második olvasatra az Európai Parlament és a Tanács elé kerül, amelyeknek arról a bizottsági javaslatról kell dönteniük, amely garantálná a nemzeti szabályozó testületek függetlenségét a kormányoktól.