A jelenleginél jóval szigorúbb, az EU-normákhoz közelítő közlekedési büntetőpont rendszert szeretne a rendőrség.

Három súlyosabb szabálytalanság elegendő lenne ahhoz, hogy egy vezető elérje a jogosítvány bevonásával fenyegető 18 pontos határt a büntetőpont intézményét szigorító tervek szerint. A rendőrség szakértői az elmúlt hat év tapasztalatait áttekintve úgy értékelték, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket a rendszer, amely az EU-tagállamokban a legenyhébb. Az elképzelés maga egyébként működőképes, és szükség van rá, ám szigorító módosításokkal kell hatékonnyá tenni.

A 2001 januárjában életre hívott rendszer első két évében egyetlen jogosítvány sem került veszélybe. 2003–2004-ben összesen félszáz engedélyt vontak be. A 2004-es szigorítás óta nagyjából négyszázan lépték át a 18-as határt. A büntetőpontokat nem retorzió céljából találták ki. A renitensek kiszűrése mellett nagyobb előnye, hogy a vezetőket “rábírja” önkéntes jogkövető magatartásra.

Gégény István alezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészetének munkatársa lapunknak elmondta: évente nagyjából háromszáz életet menthetnénk meg a hazai közutakon, ha az EU-tagországokhoz hasonlóan az autósok kilencven százaléka használná a biztonsági övet. Magyarországon ez az arány alig több mint ötven százalék. Tavaly 321 ezer autós neve mellé összesen 755 ezer büntetőpont került. Mintegy százezer vezető azért kapott egy-egy pontot, mert nem kapcsolta be a biztonsági övét. A tervezett módosítás a jövőben hét ponttal büntetné az ilyen sofőröket. Vagyis a harmadik “tettenérés” után az illető elérné a 18 pontot, ami automatikusan féléves jogosítványbevonással jár. Az elképzelések szerint végleg megszűnne az egypontos figyelmeztető tétel. A szabálysértés súlyosságtól függően három-, öt-, hétpontos büntetéseket szabnának ki. A mobiltelefon szabálytalan, kézben való használata a hárompontos körbe kerülne. Az ittas vezetés, a tilos jelzésen áthaladás és a gyorshajtás a hétpontos kategóriába tartozna. Ha egy vezető szándékosan veszélyezteti a közlekedőket, például el akar gázolni valakit, vagy cserbenhagyja áldozatát – ha a bíróság nem vonja be a jogosítványát –, 12 büntetőpontot is kaphat.

Újfajta kihágások is bekerülnének a büntetendő cselekmények közé. Így a záróvonal átlépése, vagy autóutakon, autópályákon a jobbra tartási kötelezettség elmulasztása, valamint a gyalogátkelőhely előtt megálló jármű előzése is büntetőpontot eredményezne. A rendszám nélkül autózók sem ússzák meg a jövőben figyelmeztetéssel vagy kisebb pénzbírsággal.

Megtudtuk: az ORFK szigorító tervezetét már elküldték az igazságügyi tárcának. Ha a minisztériumban további módosításokat tartanak szükségesnek, a rendőrségi szakértők készen állnak a pontosításra. Reményeik szerint azonban még az idén a törvényhozás elé kerülhet, s hatályba léphet a szigorító javaslat.

Ötvenezer ellenőrzés, hatszáz ittas vezető, menekülő sofőr

A húsvéti ünnep három napja alatt a rendőrök ötvenezer gépkocsivezetőt ellenőriztek országszerte. Hatszáz ittas vezetőt szűrtek ki, száz jogosítványt vontak be a helyszínen. Érdekes módon szombat–vasárnap 82 erősen ittas vezető fújta meg a szondát, a locsolós hétfőn ehhez csupán 18-an csatlakoztak. Hajdú-Biharban egy férfi egymás után két este is a rendőrök karmaiba futott: először iratok nélkül vezetett, másodszor már ittas is volt. Szintén a megyében történt: egy ittas vezető megpróbált elmenekülni, amikor észrevette az igazoltató rendőröket. Amikor észlelte, hogy követik, egy egyirányú utcán száguldott végig, a vasúti síneken haladva próbált egérutat nyerni. Miután elakadt, gyalog futott tovább. A rendőrök értesítették a közelgő vonat vezetőjét, így kerülték el a tragédiát. A sofőrt három év büntetéssel is sújthatják.