Egy lépéssel közelebb a termékelhelyezéshez

Az Európai Parlament kulturális és oktatási bizottsága második olvasatban fogadta el az EU audiovizuális médiaszolgáltatásokról szóló irányelvének tervezetét, amely lehetővé tenné a termékelhelyezést a televízió- és mozifilmekben, valamint a sportműsorokban is.

Az audiovizuális médiaszolgáltatások irányelvéről Ruth Hieronymi készített jelentést, melyet kedden (2007. május 8.) fogadott el a Parlament kulturális és oktatási bizottsága. Az irányelv lehetőséget teremtene arra, hogy a televízió- és mozifilmekben, és sportműsorokban engedélyezzék a termékelhelyezést, míg a hírekben és gyermekműsorokban továbbra is tiltanák azt.

A termékelhelyezés jelenleg csak Ausztriában engedélyezett az EU tagországok közül, az összes többi tagállamban tilos.

A téma nagy vitát kavart, s az európai fogyasztóvédelmi csoportok ismételten arra figyelmeztettek, hogy a termékelhelyezés engedélyezése megbonthatja az állampolgárok jogai és a műsorsugárzók pénzügyi érdekei között fennálló egyensúlyt.

Az intézkedés támogatói ugyanakkor azzal érvelnek, hogy versenyképességének korlátozásával az európai műsorszolgáltatási ipar elveszítheti piacát. Hieronymi szerint amennyiben a képviselők és a tagországok is egyetértenek a javaslattal, megszűnhet az európai műsorok versenyhátránya az amerikaiakkal szemben. Az Egyesült Államokban ugyanis már az 1970-es évektől lehetséges a termékelhelyezés.

Televíziózás határok nélkül

A reformfolyamat az 1989-es televíziózás határok nélkül irányelv modernizációjaként indult meg. Az Európai Bizottság az audiovizuális technológia és reklámozás új fejleményei, a kornak való megfelelés érdekében tervezi módosítani az irányelvet, melyet audiovizuális médiaszolgáltatások irányelvének neveztek át.

Az új műsorszolgáltatási szabályok kiterjednének az új technológiákra is, mint az internetre, mobiltelefonra és az interaktív televíziózásra, amennyiben ezek TV-szerű szolgáltatást jelentenek és ennek következtében a hagyományos televízió versenytársai. A YouTube-ot, illetve hasonló weboldalakat nem érintené az irányelv.

A Hieronymi-jelentés a reklámok időtartamát óránként maximum 12 percben korlátozná, míg a hír- és gyermekműsorokat csak 30 percenként szakíthatnák meg hirdetésekkel.

Az EP bizottság nehezményezte, hogy a jogszabálytervezet csak egy speciális etikai kódexet javasol a gyermekeket megcélzó egészségtelen, illetve gyorséttermi ételek reklámja ellen. A képviselők ezért felszólították az EU-t, hogy a jelenlegi angol szabályozáshoz hasonló tiltásokat vezessen be a sóban, zsírban és cukorban gazdag élelmiszerek gyerekeknek való reklámozására. A szabályozásra a képviselők szerint azért van szükség, mert egész Európában gondot okoz az egyre növekvő mértékű elhízás.

Az Európai Parlament az irányelv első olvasatát 2006 decemberében fogadta el. A tervezetet a szakminiszterek 2007. május 24-én tárgyalják meg, s ezt követően kerülhet a Parlament plenáris ülése elé.

  • kapcsolódó anyagok
MÉDIAJOG
REKLÁM