Fogyasztóvédelmi ellenőrzések az idegenforgalmi főszezonban

2007.06.18. Jogi Fórum / SZMM

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség és a regionális területi felügyelőségek június 11-ével megkezdték az idegenforgalmi főszezonban szokásos nyári ellenőrzés-sorozatukat. Erről Wittich Tamás a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség főigazgatója tájékoztatta a sajtót csütörtökön.

A vizsgálatok célja a korábbi években tapasztalt jogsértések minél nagyobb arányú kiszűrése, annak biztosítása, hogy a fogyasztók szabadságuk eltöltése során lehetőség szerint nyugodtan pihenhessenek, egészségükben, biztonságukban és vagyoni helyzetükben ne károsodjanak.

Az hatóság tapasztalatai az elmúlt években igen kedvezőtlenek voltak. A felügyelőségek tavaly 5689 vendéglátó helyet ellenőriztek, 72 %-ukat kellett valamilyen okból kifogásolni, a kiszabott pénzbírság együttes összege meghaladta a 240 millió forintot. Az ellenőrzések során meg kellett állapítani, hogy az önkéntes jogkövetés aránya alacsony, rendkívül magas a figyelmetlenségből elkövetett hiányosságok aránya, ugyanakkor elfogadhatatlan, hogy a vásárlói megkárosítások és a tudatos jogsértések továbbra igen nagy számban jelen vannak a vendéglátásban.

Az idei ellenőrzések elsődleges célja a fogyasztók anyagi érdekeinek védelme, biztonságérzetének megteremtése, a fogyasztók megkárosításához vezető szabálytalanságok felderítése és szankcionálása, annak biztosítása, hogy a fogyasztók ne legyenek megkárosítva és gyermekeik is biztonságban legyenek.

A célok megvalósításának egyik eszköze a próbavásárlások számának a növelése, amelynek során a felügyelők ellenőrzik a mennyiséget és a minőséget, a nyugtaadási kötelezettség betartását, illetőleg az élelmiszerek minőségére ható szempontokat és minden, a forgalmazás, a helyes tárolás és a fogyasztói tájékoztatás megfelelőségét érintő körülményt.

A hatóság az idei ellenőrzésektől a kifogásolási arány jelentős csökkentését várja, a jogszabályokat be nem tartó vállalkozások erőteljes hatósági szigorra számíthatnak, mindemellett a jogsértés súlyával arányban álló, de mindenképpen visszatartó erejű bírságok kiszabására, ha szükséges, üzletbezárás kezdeményezésére is sor kerülhet. A jogszabályi kereteknek megfelelően mindemellett az ismételt és súlyos jogszabálysértést elkövető vállalkozások nevét a hatóság nyilvánosságra hozza.

Az idei koncentrált és nagyszabású ellenőrzések fő területei a következők:
  • vízparti nyaralóhelyek, élő vízpartok
  • bányatavak, strandok, aqua-parkok
  • wellness- és gyógyturisztikai helyek
  • állatkertek, vadasparkok
  • vidámparkok
  • kulturális események, fesztiválok
A kiválasztott helyszíneken a felügyelőségek ellenőrei elsősorban a vendéglátó-ipari tevékenység jogszerűségét ellenőrzik, ennek keretein belül a vizsgálatok az alábbi fő témakörökre összpontosítanak:
  • fogyasztói tájékoztatás megfelelősége - nyitvatartási idő, panaszfórumok feltüntetésének megléte, vásárló könyvének szabályos kezelése
  • az árak megfelelő feltüntetése -az árak feltüntetésének megléte a vendéglátó helyen kívül és belül, a közérthetőség, egyértelműség követelményeinek vizsgálata, próbafogyasztás során a feltüntetett árnak megfelelő bizonylatok vizsgálata,
  • forgalmazási, tárolási körülmények - működési engedély, beszerzési bizonylat megléte, a szakosított hűtés és tárolás vizsgálata
  • lejárt termékek kiszűrése, a felhasználás és forgalmazás megtiltása
  • vásárlói megkárosítás - a megfelelő mérés és számolás ellenőrzése, mérőeszközök és űrmértékek hitelességének ellenőrzése
  • fagylalt-forgalmazás - megfelelő jelölés, fagylaltforgalmi napló vezetése, hűtés, tárolás, forgalmazás
  • ásványvíz ellenőrzés

A balesetek elkerülése érdekében a fogyasztóvédelmi felügyelőségek az idei szezonban kiemelt figyelmet fordítanak a mutatványos berendezések (hinták, körhinták, légvárak, egyéb szórakoztató vidámparki berendezések, stb.) biztonságos üzemeltetésének ellenőrzésére is, a tanúsításra kijelölt intézménnyel közösen, koncentrált ellenőrzések keretében a társhatóságokkal is együttműködve. A hatóság ellenőrzi az üzemeltetési engedély, megfelelőségi tanúsítvány meglétét, üzemeltetési napló szabályos vezetését és valamennyi olyan körülményt, amely a biztonságos használatot befolyásolja.

Az ellenőrzési területek és szempontok meghatározásával a hatóság alapvető célja és elvárása, hogy az ellenőrzésekkel a vállalkozásokat az önkéntes jogkövetésre buzdítsa és elérje, hogy a vendéglátó helyek ne azért tartsák be az előírásokat, mert a hatóság ellenőriz, hanem azért, mert az elégedett vendég nem csak üzleti érdek, hanem turisztikai szempontból az egész ország megítélését is befolyásolja. A fogyasztóvédelmi hatóság ezúton is kéri az üzemeltetőket, hogy figyeljenek az apró részletekre is, a tapasztalatok azt mutatják, hogy sokszor a legapróbb figyelmetlenség okozza a legnagyobb bajt. Ahol a fogyasztók egészsége és biztonsága a tét, kiemelt figyelemmel kell hogy legyenek minden olyan körülményre, amelyek a balesetek elkerülése érdekében szükségképpen szem előtt tartandók.

A fogyasztóvédelmi hatóság a problémák elkerülése végett felhívja a fogyasztók figyelmét is a tudatosság és az odafigyelés szükségességére. Indokolt minden esetben elkérni és ellenőrizni a nyugta, bizonylat helyességét, probléma esetén azt rögtön közölni az üzlettel, és javasolt az is, hogy ha az ügy a helyszínen nem orvosolható, és/vagy a fogyasztók szélesebb körét s érintheti, azt jelezni a hatóság felé, de legalábbis a tényeket rögzíteni a vásárlók könyvében.

A hatósági ellenőrzése célja: nyugodt nyár, elégedett vendégek, pozitív eredményeket hozó főszezoni ellenőrzés.

  • kapcsolódó anyagok
FOGYASZTÓVÉDELEM