A fogyasztók javát szolgálja az az új, egyszerűbb címkézési rendszer, melyet idén nyártól fognak bevezetni a napvédő készítmények csomagolásán.

Az új címkék egy 2006 szeptemberében elfogadott, napvédő készítményekről szóló bizottsági ajánlás eredményeként kerülnek fel a csomagolásra. Új UVA logó lesz rajtuk látható, és nem fognak már olyan megtévesztő kifejezéseket tartalmazni, mint „napfényblokkoló” vagy „teljes védelem”. A Bizottság a tagállamokkal közreműködve információs kampányt indít, egyrészt hogy elmagyarázza a napvédő készítmények új címkézési rendszerét, másrészt hogy tudatosítsa az emberekben, hogy a napvédő készítmények használata önmagában nem elégséges a nap UV sugárzása elleni védelemhez. A továbbfejlesztett címkézési rendszert most vezetik be, és idén nyáron előreláthatóan a napvédő készítmények 20%-án már ezt fogják használni.

A fogyasztóvédelmi biztos, Meglena Kuneva nyilatkozata szerint: „A fogyasztóknak érthető és pontos információra van szükségük ahhoz, hogy tudatosan választhassanak a különféle napvédő készítmények között.” Fel kell hívnunk az emberek figyelmét arra az alapvető tényre, hogy a napvédő készítmények csupán egy lehetőséget jelentenek a sok más módszer mellett, melyek a napfény elleni hatásos védelemhez szükségesek.”„Ha a megfelelő módon használjuk a napvédő készítményeket, azok segíthetnek a bőrrák elleni védelemben, de önmagukban nem elegendőek. Ajánlott további óvintézkedéseket is tenni, pl. ne maradjunk túl sokáig a napon, húzódjunk be az árnyékba, amikor a legerősebb a napfény, és viseljünk sapkát vagy kalapot és napszemüveget” – jelentette ki az egészségügyi biztos, Markos Kyprianou.

Jobb címkézés

2006. szeptemberi ajánlása nyomán, amelyben a napfény ellen védő termékek hatékonyságáról és a csomagolásukon használt kifejezésekről volt szó, most azt mutatja be kampányában a Bizottság, hogy az elkövetkezőkben milyen fejlesztéseket várhatunk a napfény ellen védő termékek címkézését illetően. Az ajánlás szerint

  • Nem szabad többé a „napfényblokkoló” illetve a „100%-os védelem” kifejezéseket használni E megjelölések gyakori előfordulása ellenére egyetlen napvédő készítmény sem képes teljes védelmet nyújtani az UV–sugárzás ellen.
  • Egységesített, közérthető kifejezéseket kell használni (mint pl. „alacsony”, „közepes”, „nagyfokú”, „nagyon magas fokú” védelem) a hagyományos fényvédő faktorok említése mellett, hogy megkönnyítsük ezáltal a megfelelő napvédő készítmény kiválasztását
  • Az UVA–védelem egyértelműbb címkézése: Míg az UVB sugárzás az ún. „leégés” kiváltója, az UVA–sugarak a bőr idő előtti elöregedéséhez vezetnek és az immunrendszer működését zavarják.

Mind a kétféle sugárzás nagyban hozzájárul a bőrrák kialakulásának kockázatához. Az ún. „fényvédő faktor” csak a leégés megfelelő fokára (azaz az UVB sugárzásra szintjére) vonatkozik, de nem az UVA–sugárzás hasonló hatásaira. A csak UVB–sugárzás ellen védő készítmények hamis biztonságérzetet kelthetnek, mert a veszélyes UVA sugaraktól nem védik meg a bőrt. A kozmetikai iparban nemrég kezdték bevezetni az egységesített UVA–jelöléseket a készítmények címkéin, melyeket szabványosított tesztelési módszerrel fejlesztettek ki. A jelölések a minimum UVA–védelem mennyiségét adják meg, amely a fényvédő faktor növekedésével szintén nő.
Néhány tény a napvédő készítmények ágazatáról

A kozmetikai ipar fokozatosan az UVA védelem egységes jelölését is be fogja vezetni, mégpedig új logókkal, ahogy ezt az Európai Bizottság egy nemrég elfogadott ajánlásában definiálta. Mivel a 2007-re szóló címkéket már kinyomtatták, e cél csak 2008 nyarára fog teljesen megvalósulni. Ez nem jelenti azt, hogy más termékek nem biztosíthatnak az új címkéknek megfelelő szintű UVA védelmet. Egyelőre azt ajánljuk, hogy továbbra is olvassák el a készítmények teljes címkéjét.