A kormány el akarja kerülni az erős felindulásból elkövetett jogalkotást, ehelyett tettarányos büntetést, alkotmányos, szakszerű, törvényes megoldást akar a közlekedési szabályok megszegőivel szemben – erről az Új rend és szabadság programért felelős kormánybiztos beszélt.

Kondorosi Ferenc hangsúlyozta: a jogszabály-módosítások vezérfonala a humánbiztonság, és üzenete az, hogy a biztonságért nem csak az állam tehető felelőssé, hanem az állampolgároknak is felelősségünk és kötelezettségünk van ezért. Mint mondta, a szabályozások megalkotása során a kormány két irányba gondolkodik: jogalkotóként és jogalkalmazóként.

A kormánybiztos felhívta a figyelmet arra is, hogy 2000 óta nem sikerült megfordítani azt a kedvezőtlen trendet, amely a közlekedésben a rendet és a morált jellemzi, valamint amely a kapcsolódó jogi normák megsértésében mutatkozik.

Egyre több balesetet okoznak ittasan

Kondorosi Ferenc aggasztónak nevezte az ittasan okozott balesetek számának növekedését is. A statisztikai adatok szerint ittasan okozott közúti közlekedési személysérüléses baleset 2001-ben 2138, tavaly már 2773 volt.

A kormánybiztos külön kiemelte az objektív felelősség témakörét. Ezzel kapcsolatban kiemelte: ez új jogintézmény. Mint mondta, minden szabályszegő mellé rendőrt állítani nagyon nehéz, megoldást kell keresni arra, hogyan lelhetőek föl a “kreatív jogkerülők”. Szólt arról is, hogy a rendőrség szakemberei kidolgoztak egy olyan technikai megoldást, hogy ma már személyazonosításra alkalmas felvételeket is tudnak készíteni a közlekedési szabályszegőkről.

Rendszámot kapnak a segédmotoros kerékpárok

A bírságok emelésével kapcsolatban megfogalmazott kritikákkal kapcsolatban, miszerint a bírság felső határa a 300 ezer forintot is elérheti, a tettarányosságot hangsúlyozta Kondorosi Ferenc: vagyis például azt sújthatják ezzel, aki 265 kilométeres óránkénti sebességgel száguldozik az autópályán.

A tervek szerint felrendszámoztatnák a segédmotoros kerékpárokat, 2009. január 1-jétől erre egy év állna rendelkezésre.

A kormány az ittas vezetők visszaszorításának megoldását találta meg a rendőrségi törvény módosításával, amely szerint ittas vezetők jogosítványát, forgalmi engedélyét és slusszkulcsát a helyszínen elvehetné a rendőr.