A média tartalomszabályozásának alapelveit hiányolják szakértők és piaci szereplők

2007.11.19. MTI

Noha egy nyári országgyűlési határozat értelmében az év végéig meg kellene születnie a média-tartalomszabályozásnak, ma még jószerével az alapelvekben sincsen egyezés - panaszolta több szakértő és piaci szereplő képviselője a Nemzeti Audiovizuális Média Stratégia (NAMS) szakértői kerekasztalának pénteki budapesti vitáján.

A szabályozás előnyhöz juttatná az internetes oldalakat, hiszen az a televíziókkal szemben rájuk nem terjedne ki, márpedig ma már vannak olyan portálok, amelyek látogatottsága közelíti a nagyobb kereskedelmi csatornák nézettségét - vetette fel Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója.

Megjegyezte: miközben "dinamikusan csökken" a nagy csatornák nézettsége, a jogszabály oly magasan szabná meg a meghatározó véleményformáló képesség (mvk) határát, hogy nem lesz olyan adó, amely teljesítené.

Bogdán Tibor médiajogász - az ORTT által évekkel korábban megrendelt törvénytervezetet készítő csoport vezetője - arra hívta fel a figyelmet: a véleménymonopóliumot elhárítani hivatott mvk-szabály a mai nagy műsorszolgáltatókat sem korlátozná, majd példaként hozta Németországot, ahol vannak ilyen szabályok, de némelyiket még soha nem alkalmazták.

"Senki nem írta még le, mit tekint véleménymonopóliumnak" - jegyezte meg, hozzátéve, az sem világos, pontosan mit is akarnak megakadályozni, márpedig előbb e két kérdést kellene tisztázni, s csak ezt követően lehetne keresni a megfelelő megoldásokat.

A tanácskozás több résztvevője is kifogásolta: a NAMS egyik mondatából arra lehet következtetni, hogy állami felügyelet alá kerülne a nézettségmérés; márpedig, mondta Péntek Zoltán, a TV2 jogi igazgatója, "ha van valami ezen a piacon, ami önszabályozó módon működik, akkor ez az".

  • kapcsolódó anyagok
MÉDIAJOG
NAMS