NAMS: két héten belül koalíciós egyeztetés - vita a koncentrációs szabályokról

2007.11.29. MTI

Két héten belül elkezdődik a Nemzeti Audiovizuális Média Stratégia (NAMS) koalíciós egyeztetése - mondta el Sarkady Ildikó kormánybiztos egy szerdai budapesti tanácskozáson.

Mint mondta, a digitális átállásról szóló törvény után "a tartalom és forma egységének megteremtése" lesz a terület újraszabályozásának második pillére.

"Most 11 évet kell behoznunk" - hangoztatta, arra utalva, hogy az 1996-ban hatályba lépett médiatörvényen jószerével még "karbantartási munkálatokat" sem végeztek.

A kormánybiztos szükségesnek nevezte, hogy a mainál egyszerűbbé váljék a műsorszolgáltatók regisztrációja, s ezt törvényi szinten is szabályozni kellene.

Ugyanakkor eldöntendőnek nevezte, hogy elegendőek-e a hazai médiára az általános versenyjogi szabályokat alkalmazni, vagy szükség van külön regulákra is.

"A magyar piac még nem teljesen érett" arra, hogy ne kelljen külön szabályokat hozni - vélekedett Sarkady Ildikó, aki arról is beszélt: 3-5 éves átmeneti időszak után lehetne létrehozni a hírközlési és a médiahatóság feladatait egyaránt ellátó új szervezetet.

A NAMS-sal kapcsolatos "piaci bírálatok" egyikére reagálva a kormánybiztos azt hangoztatta, "nem szeretnénk állami nézettségmérést bevezetni", de szükség van e területen "egyfajta kontrollra".

A szakértők zöme bírálja azt a módot, hogy kvóták megállapításával lépne fel a tulajdonosi koncentráció elkerülése érdekében a Nemzeti Audiovizuális Média Stratégia (NAMS) - derült ki egy szerdai, budapesti konferencián elhangzottakból.

"A piacon alapvetően szórakoztatással lehet pénzt keresni, nem véleményformálással" - hangoztatta Gálik Mihály, a Budapesti Corvinus Egyetem Médiagazdaságtani és Telekommunikációs Tanszékének vezetője, utalva arra, hogy a nagy piaci részesedés nem okvetlenül jár együtt komoly véleményformáló erővel.

Hozzátette, tarthatatlannak gondolja azt a felfogást, amely csak a televíziózásban vezetné be a meghatározó véleményformáló képesség fogalmát; hangsúlyozta, szerinte a kereskedelmi médiában nem, csupán a közszolgálati médiában kellene a sokszínűség követelményét állítani a műsorszolgáltatók elé.

"A médiaszabályozásban átmeneti időszakot élünk" - mondta Sarkady Ildikó kormánybiztos, utalva arra, hogy évtizedeken át "kőkemény állami szabályozás" működött ezen a területen.

Az önszabályozás terjedésének fontosságát kiemelve azt hangoztatta, "a piac mindenképpen utat fog találni magának" a szabályozáson belül.

Kaszó Klára, az RTL Klub jogi igazgatója erre azzal felelt, hogy mára még a politika sem nőtt fel ahhoz, hogy a piacot szabályozza, s megjegyezte: szükségtelen, hogy Magyarországon az amúgy is túlszabályozott európai médiarendszernél is szigorúbb, részletesebb rendszert hozzanak létre.

  • kapcsolódó anyagok
MÉDIAJOG
JOGALKOTÁS
NAMS