Többéves halogatás után márciusban tárgyalja a kormány a turizmustörvényt. A szakma véleménye megoszlik a hazai idegenforgalom helyzetéről, abban azonban egységes, hogy több pénzt kellene fordítani országmarketingre.

“Márciusban kerülhet a kormány elé a turizmustörvény és ezután tárgyalhatja a parlament” – mondta el Kovács Miklós, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium (ÖTM) turisztikai szakállamtitkára. A vendéglátás irányítása – a turizmus többi ágazatához hasonlóan – még az idén az ÖTM-hez kerül, s áprilisban dől el, hogy a turisztikai marketingszervezet megkapja-e az idei költségvetése mellé ígért ötszázmillió forint többletpénzt.

Az idén erősödik a hazánkba beutazó turistaforgalom, a vendégéjszakák száma kis mértékben emelkedik, csökken a szezonalitás, és tovább nő a belföldi turizmus – erre számít a szaktárca. Kovács Miklós ezt arra alapozta, hogy a Turisztikai Világszervezet előrejelzése szerint az idén enyhén, mintegy három-négy százalékkal bővül a világturizmusból származó bevétel és a forgalom, s ez Európára is igaz.

Niklai Ákos, a Magyar Turizmus Zrt. elnöke szerint elmúlt a 2006. őszi belpolitikai eseményeknek a turizmusra gyakorolt negatív hatása, szeptemberben pozitív fordulat állt be, és azóta folyamatosan javulnak az eredmények. Igaz, a vendégek száma erőteljesebben nőtt, mint a vendégéjszakáké, ami az átlagos tartózkodási idő csökkenését mutatja.

Az elnök szerint Közép-Európa jelentősen felértékelődött, a külföldi turisták érdeklődését azonban csak folyamatos kommunikációval, reklámokkal lehet fenntartani. Tavaly a hazai kereskedelmi szálláshelyeken hétmillió-háromszázhetvenezer vendéget fogadtak, ők 19,9 millió vendégéjszakát töltöttek Magyarországon.

Kovács Ferenc, az Országgyűlés sport- és turisztikai bizottsága kastélyok, várak, falusi turizmus albizottságának elnöke szerint legfeljebb stagnálásról beszélhetünk a külföldiek számának ismeretében. A belföldi turizmus élénkült jelentősebben, ez elsősorban a korábbi turisztikai beruházásoknak és az üdülési csekkek terjedésének köszönhető. Úgy vélte, a jelenleg erre a célra fordítható pénznél jóval több kellene a hazánkat külföldön népszerűsítő marketingre, mert – mint mondta – “ilyen kevés pénzzel jelentős piacbővülésre nem lehet számítani”. Az idei ötmilliárd forinttal szemben 2002-ben még kilencmilliárd forintot biztosítottak turisztikai marketingre. Az Európai Bizottság az Őrséget a negyedik legvonzóbb turisztikai látványosságnak minősítette, s ezt jobban kihasználva kellene az egész országot külföldön népszerűsíteni – javasolta a képviselő. Kovács Ferenc szerint több fapados légitársaságot kellene hazánkba csábítani és a vidéki repülőterekre vonzani.