Százmilliós bírságot kapott a Tesco

2008.02.14. Jogi Fórum / GVH

Egy tavalyi akciója hirdetésekor megtévesztette a fogyasztókat a Tesco Global Áruházak Zrt. – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A hipermarketláncnak emiatt 100 millió forint bírságot kell fizetnie.

A Tesco 2007. január 19. és február 1. között akciót tartott. A leárazásra akciós újságjában hívta fel a vásárlók figyelmét. A GVH vizsgálata azonban megállapította, hogy
  • az akciós katalógusában meghirdetett 512 MB-os MP3/WMA-lejátszó és Kodak Easyshare C533 digitális fényképezőgép az adott akciós időszak elején nem volt megvásárolható egyes áruházaiban;
  • a ruházati termékekre vonatkozó végső kiárusítása részeként egyes – az akciós újságban kiemelten meghirdetett – termékek az adott akciós időszak elején egyáltalán nem voltak elérhetőek egyes áruházaiban, a Tesco összességében irreálisan alacsony indulókészlettel készült fel az akcióra, valamint egy ruházati termék a meghirdetett árnál magasabb áron volt elérhető áruházaiban.

A fogyasztók megtévesztése miatt a Tesco Global Áruházak Zrt. 100 millió forint bírságot kapott. A bírság összegének megállapításakor a GVH súlyosító körülményként vette figyelembe, hogy a hipermarketlánc az elmúlt öt évben többször is elkövetett hasonló jogsértést. Enyhítő körülménynek bizonyult ugyanakkor, hogy a Tesco komoly intézkedéseket tett a jogsértő helyzet mielőbbi felszámolása érdekében.

A versenyjog által nem tiltott az akciók megtartása és az ezekről való tájékoztatás. Az akció, illetve az erről tájékoztatást adó reklámújságok esetében ugyanakkor elvárt, hogy a fogyasztó pontos képet tudjon alkotni az akció mibenlétéről, az akcióban való részvétel esetleges feltételeiről, az akcióban résztvevő termékekről vagy az újságban egyébként reklámozott termékekről.

A GVH szerint nem fogadható el jogszerű magatartásként az, hogy adott termék az akció ideje alatt adott áruházban egyáltalán nem kapható. Nem minősíthető a készlethiány jogszerűnek akkor sem, ha az adott akció kezdetén nem érhető el a termék adott áruházban. A fogyasztók – éppen a „készlet erejéig érvényes” kitétel következtében – várhatóan az akciós időszak elejére időzítik vásárlásukat számítva arra, hogy későbbi időszakban esetlegesen már nem vagy nem a meghirdetett áron vásárolhatják meg az akciós terméket.

Az akció időszaka során fellépő készlethiány oka lehet továbbá az is, hogy adott áruház irreálisan alacsony induló készlettel készült fel akcióra. Az irreálisan alacsony indulókészlet esetében a GVH szerint az akció meghirdetett feltételei tekintetében megtévesztő magatartást tanúsít a vállalkozás, hiszen a várható fogyasztásra sem felkészülve kínálja akciós termékét „a készlet erejéig”. Nem vitatott, hogy termékenként akár eltérő nagyságú indulókészlet lehet indokolt, ám különösen kirívó esetekben – mindössze egy két termék rendelkezésre állása esetén – az alacsony készletezés jogsértőnek minősülhet.

Az áru lényeges tulajdonságára vonatkozó megtévesztő magatartásnak, illetve különösen kedvező vásárlás hamis látszatának keltésével megvalósuló megtévesztésnek tekintette a GVH azt is, ha a vállalkozás nem az akciós újságban meghirdetett kedvezményes feltételekkel értékesítette az adott terméket. Ennek alapján megtévesztő magatartásnak minősült, ha a vállalkozás nem az akciós katalógusában meghirdetett áron, vagy a korábbi értékesítési árhoz képest nem a meghirdetett kedvezménnyel értékesíti az adott terméket.
(Vj-120/2007. sz. ügy)

  • kapcsolódó anyagok
VERSENYJOG
GVH