Halló, ki beszél?

2008.06.13. Jogi Fórum / JG

Világszerte terjednek a hamis hívószámkijelzést kínáló szolgáltatások (spoofing), amelyek rengeteg visszaélést tesznek lehetővé.

A hívószámkijelzést általában a telefonos csomagok részeként értékesítik a telefonszolgáltatók. Körülbelül négy-öt évvel ezelőtt az Egyesült Államokban kezdtek elterjedni azok a szolgáltatások, melyek révén a tárcsázott készüléken nem a hívást kezdeményező fél száma, hanem valamilyen másik szám jelenik meg (ún. telefonos spoofing ). A szolgáltatás megrendelése után a telefonáló beléphet egy virtuális központba, ahonnan aztán meghatározhatja, hogy milyen szám jelenjen meg a tárcsázott készüléken. Sok esetben még a telefonáló hangját is meg lehet változtatni, sms küldésére vagy a beszélgetés rögzítésére is van lehetőség.

A spoofing alkalmazások mindenféle (vezetékes, mobil, IP alapú) telefonon működnek, a felhasználók csoportja pedig igen vegyes. Használják legális célokra az ismerőseiket megtréfálni akaró hétköznapi telefonbetyárok, vagy munkájuk során magánnyomozók, telefonos értékesítők, de vannak nagyobb cégek, amelyeknél az otthonról dolgozó ügyfélszolgálati munkatársak használják ezt a módszert. Persze jócskán akadnak, akik az azonosíthatatlanságot adathalászatra, csalásra használják fel, személyes adatokat szednek ki a naiv áldozatokból.

Az amerikai hatóságok viszonylag korán megkezdték a jogellenes spoofing-használat visszaszorítását. A szövetségi távközlési felügyeleti szerv már két éve eljárást folytat a legnagyobb szolgáltatók ellen, a hívásazonosítók szándékos meghamisítását tiltó törvénytervezetet (Truth in Caller ID Act 2007) pedig jelenleg a szenátus vizsgálja. Az amerikai képviselőház által már elfogadott törvény csak a hívószám vagy a hívó fél nevének letiltását teszi lehetővé és pénzbírsággal bünteti a hamis szám kijelzését. Ezzel együtt a telefonos spoofing végleges betiltására még nem került sor, sőt az Európában is egyre inkább kezd elterjedni.

Nagy Britanniában a közelmúltban egy új cég meglehetősen agresszív médiakampánnyal váltott ki közfigyelmet és az adatvédelmi kérdésekre érzékeny liberális demokrata képviselők rögtön a brit távközlési piacot felügyelő Ofcom-hoz fordultak segítségért. A képviselők hatósági vizsgálatokat kezdeményeztek, mondván hogy az adatvédelmi kockázatok miatt a spoofing hívásokat be kellene tiltani, ugyanis ezek kifejezett korlátozás hiányában jelenleg legálisnak minősülnek és az állampolgárok ki vannak téve az ebben rejlő veszélyeknek.

Don Foster liberális demokrata képviselő szerint lépésük azzal indokolható, hogy idejében fel kell lépni a személyes adatok védelmét és a személyiségi jogokat veszélyeztető technológiák ellen. A Spookcall cég tulajdonosa viszont állítja: az általuk nyújtott szolgáltatás teljesen legális, és a minden esetben a hívott félnek kell meggyőződnie a telefonáló személyéről. Annyiban valószínűleg igaza van, hogy a számlavezető bank soha nem kérdezne rá a nála lévő bankszámlánk számára.

  • kapcsolódó anyagok
ADATVÉDELEM
BÜNTETŐJOG