A hamisítványok online aukciós portálokon forgalmazása elleni harcban nyerésre állnak a márkatulajdonosok az eBay-el szemben.

Egy párizsi bíróság a június 30-án meghozott ítéletében 38,6 millió euro összegű kártérítést ítélt meg a számos luxusterméket, többek között Dior és Louis Vuitton termékeket gyártó LVMH vállaltcsoport javára. Az összeget nem egyben, hanem az LVMH csoport egyes márkái között megosztva kell kifizetnie az eBay-nek.

Az elmúlt két éven belül ez már a harmadik olyan európai bíróság által hozott ítélet, amely kártérítés fizetésére kötelezte az online bolhapiacot üzemeltető társaságot amiért az nem lépett fel elég hatékonyan a hamisítványok értékesítése ellen. A francia bíróság a mostani esetben kimondta: az internetes aukciót szervező cégnek nem csak a jogtulajdonosok által küldött értesítésekre kell reagálnia, hanem tevőlegesen meg kell előznie (pl. szűrőprogramokkal, eredetiségvizsgálattal), hogy felhasználói hamis termékeket kínáljanak rajta keresztül.

Az ítélet alapjaiban kérdőjelezi meg azzal az eBay működésére eddig irányadó szabályt, hogy az online bolhapiac csak közvetít, a rajta létrejött üzletek tárgyának és a vonatkozó feltételeknek a meghatározása a felek felelőssége. Az eBay jogi képviselője abszurdnak minősítette a döntést, mondván, hogy a videomegosztó oldalak sem felelősek a felhasználóik által feltöltött anyagok jogtisztaságáért, de a jogtulajdonosok kérésére el kell távolítaniuk azokat. Ezt ők eddig minden esetben meg is tették. Az eBay szerint azonban az igazi probléma nem a hamisítványok forgalmazása, hanem az, hogy az EBay-en zajló kereskedelem a luxusmárkák felügyelete nélkül, azok hivatalos forgalmazói láncán kívül zajlik.

A bíróság által elfogadott álláspont szerint viszont nem lehet párhuzamot vonni a videomegosztók és az online aukciók között, mert utóbbiak esetében az ott alkalmazott díj- és jutalékrendszer miatt az eBay nem háríthatja csak a felhasználókra a felelősséget, őt magát is kártérítésre lehet kötelezni. Az ítélet ellen az eBay azonnal bejelentette fellebbezési szándékát , továbbá kijelentette: a másodfokú eljárás befejezéséig nem fogja magától eltávolítani a vélhetően jogsértő termékeket.

Ha a mostani ítélet másodfokon helyben hagyják, az az eBay-nek további költségeket jelent, mert teljesen át kell majd alakítania a felhasználási szabályzatát és hatékonyabban kell fellépnie a jogsértő felhasználókkal szemben, hogy elkerülhesse a további hasonló pereket.

Az eBay az elmúlt időszakban igyekezett a márkatulajdonosok kedvében járni, az utóbbi években például erőteljesen promotálta saját jogvédelmi programját Verified Rights Owners [VeRO] Program amelynek keretében felhasználói többletjogosultságokat adott a jogtulajdonosok képviselőinek a hamisított termékek könnyebb felkutathatósága érdekében. Tavaly novemberben pedig egyedi szabályokat vezetett be a gyakran hamisított termékek tekintetében, ami a vonatkozó adatok szerint 2,2 millió hamisított áru került le a listáról és 50 ezer eladó került felfüggesztésre.

Sok jogtulajdonos azonban a sikeres együttműködés ellenére is elégedetlen maradt. A LVMH esetében különösen nem meglepő, hogy perben igyekezett kikényszeríteni az igényeit, a cégcsoport nagyon odafigyel az általa menedzselt márkanevek védelmére. Külön ügyosztály figyeli a weben elérhető jogsértő anyagokat és rendszeresen fordulnak bírósághoz, a cég már korábban pert nyert a Google ellen, mivel az nem akadályozta meg a hamis termékeket forgalmazó oldalak reklámozását.

A mostani döntés mindemellett nem csak a bíróság által megerősített jogi álláspont miatt számít különlegesnek, hanem azért is, mert hasonló ügyekben korábban soha nem látott összegű kártérítés megfizetésére kötelezi az eBay-t.