A hátrányos megkülönböztetés veszélyét hordozza magában, hogyha a Vám- és Pénzügyőrség csak a Szlovákiában regisztrált autók üzembentartóit vizsgálja, a Magyarországon más külföldi rendszámmal használt járművek üzembentartóit nem ellenőrzi. A szlovák és egyéb külföldi rendszámok megjelenése valójában tünet, a kiváltó körülményeken pedig az illetékesek az ombudsman korábbi ajánlása nyomán se enyhítettek.

Szabó Máté egy panasz alapján kezdett vizsgálatot és jelentésében megállapította: becslések szerint több ezer külföldön regisztrált jármű van magyar tulajdonban és a jogbiztonságot sértheti, hogy nehezebb felderíteni az ilyen gépkocsikkal elkövetett szabálysértéseket, bűncselekményeket.

A biztos megküldte kérdéseit a Vám- és Pénzügyőrség országos parancsnokának, de nem kapott rájuk érdemi választ. Így a levélváltás ellenére nincs hivatalos információja arról sem, hogy a VPOP mely országokban regisztrált gépjárművek tényleges honosságát vizsgálja, továbbá mely országok, mely szerveitől kért adatokat. Az ombudsman ezért – rendhagyó módon – vizsgálatában az országos parancsnok és a VPOP szóvivőjének nyilatkozatait is felhasználta.

Ezekből kiderült, hogy a VPOP a szlovák társszervektől arról kért tájékoztatást, hogy a szlovákiai tartózkodási címmel, illetve telephellyel rendelkező magán- és jogi személyek életvitelszerűen (évente 183 napot meghaladóan) Szlovákiában élnek-e, ott folytatnak-e gazdasági tevékenységet, és így jogosan használják-e idehaza is a szlovák rendszámú autójukat, vagy kizárólag adóelkerülésre alapítottak vállalkozást, jelentkeztek be szlovákiai címekre. Az országos parancsnok ombudsmannak küldött válaszlevele és a nyilatkozatok nem tartalmaztak adatot arról, hogy a VPOP együttműködne más külföldi társzervekkel.

A magyar tulajdonosok, üzemben tartók több jogszabályt is megsérthetnek azzal, hogyha külföldön regisztráltatják járművüket. Az ombudsman jelentésében erre is rámutatott, de nyilvánvalóvá tette, hogy a jelenség nem ítélhető meg önmagában. Látni kell az igazi okot is: más országokban lényegesen kevesebb adminisztrációval, olcsóbban lehet járműveket forgalomba helyezni és üzemeltetni.

A forgalomba helyezés lényeges egyszerűsítését a biztos már 2007-ben is javasolta. Ennek ellenére máig nincs változás. A külföldi rendszámú járműveket érintő vizsgálatok tehát nem az okok feltárását, a probléma orvoslását szolgálják, hanem a probléma “tüneti kezelését” jelentik – állapította meg az ombudsman.