Az elutasított banki ügyfél adatainak kezeléséről

2008.09. 9. OS / Országgyűlési Biztos Hivatala

Ha a bank elutasít egy hitelkérelmet, törölnie kell a nyilvántartásából az igénylő ügyfél adatait. Az érintett önkéntes, határozott és tájékozott hozzájárulása kell ahhoz, hogy a bank a birtokában lévő személyes adatokat átadja egy pénzügyi közvetítő cégnek, amely majd megfelelő hitelterméket ajánl az igénylőnek.

Szabó Máté ombudsman egy pénzintézet konzultációs beadványa nyomán fogalmazta meg álláspontját, amelyben felhívta a figyelmet a banktitok fokozott védelmét tartalmazó jogszabályokra. Ezeken belül is arra, hogy az ügyfél hozzájárulását tartalmazó dokumentumban pontosan meg kell jelölni az átadható adatok körét. Az eljárásban a célhoz kötött adatkezelés elve az irányadó, azaz csak annyi adatot kell és lehet átadni a tanácsadó cégnek, amennyi a konkrét cél megvalósításához szükséges és elégséges.

A biztos a szerencsés megoldásnak azt tartaná, ha az ügyfél szabadon választhatna, milyen adatok kerüljenek át a pénzügyi közvetítő magáncéghez. Lehetséges, hogy csak a nevével és elérhetőségével, de az is lehet, hogy egyéb, például pénzügyi, szociális, egyéb információkkal járulhat hozzá a megfelelő hiteltermék kiválasztásához és ajánlásához – de ennek önként, határozottan és tájékozottan kell megtörténie – figyelmeztet az ombudsman.

  • kapcsolódó anyagok
OMBUDSMAN