Az autóiparnak kedvez a CO2 kibocsátásról született alku

2008.12. 3. BruxInfo

Az autóipar akarata érvényesült az Európai Unió Tanácsa és az EP közti tárgyalásokon hétfőn, így az eredetileg javasolt 2012 helyett csak három évvel később léphet teljesen hatályba a 130 gramm per kilométeres átlagos CO2 kibocsátási küszöb, az eredetinél alacsonyabbak a korlátozásokat be nem tartókat sújtó büntetések, az EP pedig egyedül a 2020-as távlati 95 gramm per kilométeres határértéket harcolta ki az előzetes egyeztetéseken.

Három év haladékot kaptak a gépkocsikat gyártó vállalatok, ezzel az ipar győzelmét harcolva ki az Európai Parlament által eredetileg javasolt 2012-től kötelező 130 gramm per kilométeres széndioxid-kibocsátási küszöbhöz képest. A hétfőn este hosszas tárgyalások után létrejött nem hivatalos megállapodás értelmében a jelenlegi átlagosan 158 g/km CO2 kibocsátás-t 2012-re az új autók 65 százaléka esetében 130 g/km-re kell levinnie a gyártóknak, mely értéket 2015-re fokozatosan az összes autóra ki kell terjeszteni.

A határértékeket be nem tartó gyártók büntetésére az eredeti EP-s javaslat 2012-től egységesen grammonként 95 eurós tételeket javasolt, ehelyett a mostani kompromisszumos szöveg fokozatosan emeli a büntetés nagyságát 5 euróról 95-re, mely utóbbi összeget ráadásul csak 2018-ra vetnék ki.

A szabályozás lassított és késleltetett bevezetése miatt a jelenlegi átlagosan 158 g/km-es CO2 mennyiség 2012-re átlagosan 164,5 g/km-re nő tovább, mielőbb 2015-re mindössze nettó 2 százalékot csökkenve 139 g/km-ra esne vissza.

A hétfői az EP és a francia elnökség közt létrejött informális megállapodás véglegesítéséhez, a tagállamok hozzájárulása és az EP plenáris ülésének első olvasati jóváhagyása is szükséges, melyre Strasbourgban kerül majd sor.

  • kapcsolódó anyagok
EURÓPAI UNIÓ JOGA
KÖRNYEZETVÉDELEM
EURÓPAI PARLAMENT
EURÓPAI UNIÓ
EURÓPAI UNIÓ TANÁCSA