Bírósághoz fordulnak a fogyasztóvédők, ha az E.ON nem fizet

2009.02. 4. MTI

Az E.ON üzletszabályzata szerint nem csak kártérítést, de kötbért is kellene fizetnie a dél-dunántúli áramkimaradás miatt; ha ezt nem teszi meg, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) bírósághoz fordul - közölte a szövetség szerdán.

A szövetség közleményében emlékeztetett rá: az E.ON álláspontja azt, hogy az áramszolgáltató nem tartozik kötbérfizetési kötelezettséggel az elmúlt heti áramkimaradás miatt, de a FEOSZ szerint ez elfogadhatatlan.

Mint írták, az E.ON "kezdetben a rosszul ültetett fákkal, nehezen járható utakkal, nem megfelelően karban tartott és kidőlt oszlopokkal indokolta azt, hogy a fogyasztóknak nem fizet", jelenleg pedig a leesett hó mennyiségére és minőségére, így rendkívüli időjárási körülményre hivatkozik. A FEOSZ kifogásolja, hogy a fogyasztók nem kaptak megfelelő tájékoztatást arról, hogy mikorra lesz helyreállítva az áramszolgáltatás és arról sem, hogy milyen jogérvényesítési lehetőségeik vannak.

A FEOSZ közleményében idézi az E.ON üzletszabályzatának mellékletét, amely szerint rendkívüli időjárás az, amit "az E.ON illetékességi területén független szerv annak minősít", vagyis az áramszolgáltató csak ilyen vélemény birtokában mondhatja ki azt, hogy nem tartozik helytállási kötelezettséggel. A fogyasztóvédő szervezet azonban úgy tudja, az E.ON nem szerzett be ilyen, független szerv által kiadott véleményt.

A FEOSZ idézi az üzletszabályzatot is, amelyben az E.ON vállalja az üzemzavarok szakszerű és gyors elhárítását. A fogyasztóvédők szerint viszont nem tekinthető szakszerű és gyors elhárításnak, ha a háztartások napokig áram nélkül maradnak.

Mint írták, ha az áramszolgáltatás nem felel meg a szerződésben vállalt követelményeknek, akkor a szolgáltatót ötezer forint kötbérfizetési kötelezettség is terheli a kártérítési kötelezettség mellett.

"Az áramszolgáltató által felajánlott étkezési utalványok nem mentesítik a jogszabályi kötelezettsége alól. Nem a fogyasztónak kell viselnie annak a következményeit, ha a szolgáltató nincs felkészülve januárban a hóesés által okozott nehézségekre" - tették hozzá.

A FEOSZ hangsúlyozta: amennyiben az E.ON nem tájékoztatja megfelelően a fogyasztókat és nem tesz eleget a jogszabályokban és az üzletszabályzatában vállalt kötelezettségeinek, a fogyasztóvédelmi szövetség a jövő héten bírósághoz fordul a fogyasztók jogainak érvényesítése érdekében.

Az áramszolgáltató szakembereinek több mint három nap elteltével sikerült helyreállítaniuk az áramszolgáltatást a Nyugat-Dunántúlon, ahol múlt héten kedd este erős havazás kezdődött, s a hó súlya miatt fák dőltek ki, megrongálva a villanyvezetékeket és a tartóoszlopokat.

A legsúlyosabban Zala és Vas megyét sújtó, de Veszprém és Somogy megyei körzeteket is érintő üzemzavar következtében 155 településen részben vagy teljesen megszűnt az áramszolgáltatás. Az E.ON korábbi közlése szerint ez mintegy 52 ezer fogyasztónál okozott problémákat.

  • kapcsolódó anyagok
FOGYASZTÓVÉDELEM
FEOSZ