PSZÁF - A hitelintézetekkel kapcsolatos panaszkezelésről

2009.02. 5. PSZAF

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (Felügyelet) ügyfélszolgálatának és panaszkezelésének megerősítéséről döntött azt követően, hogy észlelte: megnövekedett a pénzügyi intézményekkel kapcsolatos panaszok száma.

A Felügyelet tisztában van azzal, hogy a válság nyomán számos fogyasztó élethelyzete kedvezőtlenül változhat meg, ami az eddigieknél jelentősebb számban válthat ki a szolgáltatókkal szemben megfogalmazódó kritikákat.

A Felügyelet elemezte, hogy a devizahitellel rendelkező adósok védelme érdekében 2008 novemberében a pénzügyminiszter és 9 kereskedelmi bank között létrejött megállapodás nyomán az első hónapban hány szerződésmódosítást kezdeményeztek az ügyfelek. 2009 január közepéig mintegy 1200 ügyfél jelezte igényét banki hitele futamidejének díjmentes meghosszabbítására, esetleg türelmi idő biztosítására. Devizahitelének előtörlesztését mintegy 4100 adós kezdeményezte, míg forint alapúvá történő átalakítását mintegy 900 ügyfél kérelmezte.

Ezek a számok vélhetően növekedni fognak (a megállapodáshoz azóta további bankok csatlakoztak és a kormány a megállapodás meghosszabbítását kezdeményezi). Ezért a Felügyelet felkészült arra, hogy az ügyfelek panaszt fognak tenni akkor is, ha úgy vélik, hogy a pénzügyi intézmény ugyan nem sértette meg a jogszabályokat, ám nem tartja be a megállapodást. A Felügyelet az e kérdéssel kapcsolatos ügyfélmegkereséseket is kivizsgálja.

Azokban az esetekben, amikor a hatóság a pénzügyi szolgáltatók részéről a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény, egyéb pénzügyi jogszabály megsértését tapasztalja, eljárást folytat, amelyet határozattal zár le. Egyéb esetekben a panaszügyi eljárás a panaszos tájékoztatásával vagy végzéssel zárul.

A Felügyelet az eddigi gyakorlatát kiegészítve, panaszelemzéseit kibővíti azzal, hogy elemezni fogja a megállapodás be nem tartására vonatkozó megkeresések megoszlását, főbb jellemzőit, és erről a megállapodás aláíróit külön is tájékoztatja.

A panaszkezelési eljárását követően, az egyedi szerződéses kapcsolatokból eredő jogviták tekintetében a bíróságok igénybevétele nélkül lehetőség van békéltető testülethez fordulni, amely megkísérli, hogy egyezséget hozzon létre a panaszos és a pénzügyi szervezet között, ennek eredménytelensége esetén pedig határozzon a vitában.

A Felügyelet a 2009. év során a bírságként befolyó összegek egy részét a békéltető testületek munkájának megerősítésére fordítja, elősegítve ezzel, hogy a panaszosok eljárással kapcsolatos terhei ne növekedjenek. A békéltető testületek a területi gazdasági kamarák mellett működő független testületek.

A gazdasági kamarák mellett működő békéltető testületek elérhetőségei →

  • kapcsolódó anyagok
PÉNZÜGYI JOG
PSZÁF