Jogellenes cigarettapromóciók - A magyar fogyasztóvédelem eddigi legnagyobb bírságát hagyta jóvá a Fővárosi Bíróság

2009.04.22. Jogi Fórum / Füstirtók Egyesülete

A Fővárosi Bíróság április 17-i jogerős ítéletével jóváhagyta a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnak azt a Füstirtók Egyesület és Szécsi László kérelmére indult eljárásban hozott határozatát, amely tömeges jogellenes promóciók miatt 300 millió forintos fogyasztóvédelmi bírsággal sújtotta a Brittish American Tobaccot. A Füstirtók Egyesület és Szécsi László kérelmei nyomán jelenleg további öt bírósági eljárás van folyamatban törvényellenes cigarettapromóciók miatt.

A magyar fogyasztóvédelem minden idők legnagyobb fogyasztóvédelmi bírságát hagyta jóvá a Fővárosi Bíróság április 17-i jogerős ítéletével, miután bizonyítottnak találta, hogy a Brittish American Tobaccot (BAT) 2007 január-februárjában összesen 1683 alkalommal tartatott jogellenes promóciókat az országban az egyik cigaretta márkájának ismertebbé tétele érdekében. Emellett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnak (NFH) 100 millió forint fogyasztóvédelmi bírsággal sújtotta a HPS Kft-t amely a hossteseivel lebonyolította ezeket az ajándékosztással egybekapcsolt fogyasztásserkentő akciókat. A Fővárosi Bíróság a HPS ügyében várhatóan június 23-án hoz ítéletet. A helyszínek egy részét biztosító SPAR Kft. 70 milliós-, míg a TESCO 40 milliós bírságot kapott.

Nem ez az egyetlen reklámfelügyeleti felülvizsgálati eljárás, amely jogellenes promóciók miatt jelenleg is folyik a BAT ellen a bíróságokon. A Füstirtók Egyesület még 2006 júniusában kezdeményezett reklámfelügyeleti eljárást a BAT, a HPS Kft és a SPAR ellen egy hasonló méretű – az általa becsatolt bizonyíték szerint 1636 promóciót magába foglaló kampány miatt. Az NFH azonban – mint a dohányreklámozással kapcsolatban felmerült szinte minden jogértelmezési kérdésben – a dohányipar mellé állt. Kezdetben jogszerűnek minősítette a boltok külső frontjára kihelyezett dohányreklámokat, nem kifogásolta az óriásplakát reklámokon dohányzó ismert emberek fényképeit, az egészségvédő figyelmeztetés nélküli Forma 1-es dohányreklámokat, a pénztárak körül ár feltüntetése nélkül kihelyezett cigaretta reklámokatt és sorolhatnánk tovább. A 2006-os promóció kapcsán nem vizsgálta a Füstirtók által kérelmezett jogsértéseket, s mindössze azért rótt ki 100 ezer forintot a BAT-ra 50-50 ezret pedig a HPS-re és a SPAR-ra, mert az egyik ajándékon márkanév is szerepelt. Emiatt a Füstirtók Egyesület a három határozat ellen keresetet nyújtott be, s mindhárom perét meg is nyerte az NFH ellen. A fogyasztóvédelmi hatóságok a jogerős bírói ítéletet szabotálva a végtelenségig húzták az új határozat kiadását. Végül az NFH mondva csinált ürügyekkel megsemmisítette az elsőfokú hatóság 2008 október 7-én hozott új határozatait – amelyben 300 millió forinttal sújtotta a BAT-ot és 30-30 millióval a SPAR-t és a HPS-t. A Füstirtók Egyesülete emiatt 2009 februárjában újabb három pert indított az NFH ellen.

  • kapcsolódó anyagok
BÍRÓSÁG
REKLÁM
FOGYASZTÓVÉDELEM
DOHÁNYZÁS
NEMZETI FOGYASZTÓVÉDELMI HATÓSÁG