208 millió forintos bírság egy jogellenes cigarettareklám-kampányért

2009.05.26. Jogi Fórum / Füstirtók Egyesülete

Kettő, a Füstirtók Egyesület által kezdeményezett reklámfelügyeleti eljárás során a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Közép-magyarországi Regionális Felügyelősége első fokon 139 millió forintos bírsággal sújtotta a Brittish American Tobacco-t, 59,5 millióval a Csemege-Match Zrt-t, 10 millióval pedig a SPAR Magyarország Kft-t, tiltott dohányreklámozás illetve dohányreklámok közzététele miatt.

Összesenkétszáznyolcmillió forint bírságot szabott ki a közelmúltban egy cigarettakampány miatt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) Közép-magyarországi Regionális Felügyelősége (Felügyelőség).

A gazdasági reklámozás szabályozására hivatott 2008. évi XLVIII. törvény dohányreklámozással kapcsolatos előírásai 2009. március 1-én léptek hatályba. A Brittish American Tobacco (BAT) – mint korábban már annyiszor – a Felügyelőség álláspontja szerint fittyet hányt a friss törvény előírásaira, s továbbra is jogellenes dohányreklámokkal árasztja el az élelmiszerboltokat. A BAT egyik dohányreklám kampánya ellen a Füstirtók Egyesület kezdeményezett két reklámfelügyeleti eljárást, s ezek során a Felügyelőség most első fokon 139 millió forintos bírsággal sújtotta a Brittish American Tobacco-t, 59,5 millióval a Csemege-Match Zrt-t, 10 millióval pedig a SPAR Magyarország Kft-t, tiltott reklámozás, illetve cigarettareklámok közzétételére hivatkozva.

A Füstirtók Egyesülete áttörésként értékeli a Felügyelőség határozatait, hiszen a fennállása óta általa kezdeményezett 7 jogértelmezési kérdésből ez a második olyan jogi álláspont, amelyben a fogyasztóvédelmi hatóságok élből nem a dohányipar mellé álltak.

Az új Grtv. jelen értelmezésén túl a cigarettásdobozokba helyezett mini reklámokat, az úgynevezett dobozinzerteket tartotta a hatóság már kezdetben is egyértelműen illegálisnak. A kül-, és beltéri dohányreklámozás más jogi kérdéseinek megítélésekor a dohányiparral azonosultak a fogyasztóvédelmi hatóságok, s a Füstirtók Egyesülete csak bírósági perek tömegével tudta kikényszeríteni, hogy a törvényesség oldalára álljanak.

Az egyesület egyéni lobbistájának másfél éves munkájaként a Parlament tavaly olyan új Grtv-t fogadott el, amely jelentősen korlátozta a magyarországi dohányreklámozás mozgásterét. Ennek betartatása most a Füstirtók Egyesület egyik hangsúlyos feladata. Pillanatnyilag mintegy 80 peres eljárás folyik jogellenes dohányreklámozás miatt a dohányipari cégek ellen, amelyben az NFH és a Füstirtók Egyesülete végre egy oldalon játszik.

  • kapcsolódó anyagok
REKLÁM
FOGYASZTÓVÉDELEM
DOHÁNYZÁS
NEMZETI FOGYASZTÓVÉDELMI HATÓSÁG