Közbeszerzésről érthetően - fókuszban az elektronikus közbeszerzés | Budapest, 2019. április 4. csütörtök | Regisztráljon most!

"Nem" a termékdíj törvényre - HuMuSz: Környezetvédelmi szempontból vállalhatatlan a szabályozás

2009.10.13. Jogi Fórum / Hulladék Munkaszövetség/MTI

A Hulladék Munkaszövetség figyelemfelkeltő demonstrációt tartott a tegnapi napon az új környezetvédelmi termékdíj törvény kapcsán, amelyet tegnap este tárgyalt általános vita keretében a Parlament.

A Hulladék Munkaszövetség álláspontja szerint a tavaly óta történő módosítgatások eredményeként a benyújtott tervezet mostanra nemhogy a környezet védelmét ösztönözné, hanem egyenesen mentesítené a kereskedőket a felelősség alól. A HuMuSz azt kérte a képviselőktől, hogy mondjanak nemet a vitára bocsátott termékdíj törvény tervezetére.

Az 1995-ben bevezetett termékdíjat azokra a termékekre vetik ki, amelyek veszélyesek a környezetre, vagy mennyiségük miatt kiemelkedő (pl. hulladékgazdálkodási) problémákat okozhatnak. A termékdíj célja, hogy az ilyen termék árát megdrágítsa, hogy az fedezze a környezetvédelmi kár elhárítását, illetve ára révén kevésbé legyen vonzó más környezetbarát termékekkel szemben.

Tavaly ilyenkor módosították termékdíj törvényt, mert az Európai Bizottság eljárást indított az ország ellen. A javaslat megalapozatlan volt, ezért már a törvénymódosítás elfogadása előtt született egy kormányhatározat, amely egyeztetési folyamatot írt elő az ágazat átfogó szabályozására. Novemberben felállt egy bizottság, amelybe a zöld szervezetek is delegáltak tagot. A HuMuSz jelezte, hogy el kellene választani a koncepcionális és stratégiai kérdéseket az egyes ágazatokat érintő finomhangolásoktól. Ez nem történt meg. Eleve el kellett volna halasztani a bizottsági munkát, amíg az NKP III. és az OHT II. elkészül, ezekből lehet ugyanis származtatni a termékdíjjal kapcsolatos célokat - véli a HuMuSz.

A jelenlegi bonyolult rendszer az újhoz képest némileg igazságosabban a gyártókat és a kereskedőket egyaránt terheli. Az új tervezet azonban teljesen mentesítené a kereskedőket a környezetvédelmi terhelésekért vállalt pénzügyi felelősség alól annak ellenére, hogy a forgalomból jelentős részben részesednek. A törvénymódosítók arra hivatkoznak, hogy a kereskedelem bevonásával túlságosan megnőne a kötelezettek száma, amit rendkívül nehéz lenne adminisztratív módon követni. Másrészt, a mai gyakorlat az, hogy a kereskedői díjtételeket is kifizettetik a gyártókkal úgy, hogy a polcokra való kerülés feltételeként előírják számukra egy kereskedő cég létrehozását, amelyet - első forgalomba hozóként - helyettük terhel majd a termékdíj, vagyis nehéz a kereskedőket fizetésre bírni. A kisméretű kereskedők pedig egyszerűen nem tudnak ilyen irányú kötelezettségeikről.

A csomagolások esetében el kell törölni a mentességeket - hangsúlyozza a HuMuSz. Csak a valóban újrahasznált csomagolásoknak szabad tárgyi mentességet adni, csak az igazoltan hasznosított csomagolások esetén fizessenek a kötelezettek licenszdíjat, a nem-begyűjtött és/vagy nem-hasznosított csomagolásokat sújtsa komoly termékdíjfizetési kötelezettség. Ösztönözni kell a hulladékcsökkentés érdekében a betétdíjas és más újrahasználati rendszereket. A termékdíjat igazságosan, a szennyező fizet elvének megfelelően kell kivetni - fogalmazza meg a szervezet.

Szabó Imre: az új termékdíjtörvény 160 ezer kereskedő terhein enyhítene

A környezetvédelmi termékdíjról szóló törvény módosításának lényege, hogy a kereskedők kikerülnek a termékdíj-fizetési kötelezettség hatálya alól, ezzel mintegy 160 ezer kereskedő adminisztratív terhei csökkennének, és a szűkebb kötelezetti kör miatt egyszerűsödne a díjfizetés ellenőrzése is - fejtette ki Szabó Imre környezetvédelmi és vízügyi miniszter a törvényjavaslat általános vitáját felvezető expozéjában a Parlamentben hétfőn.

A termékdíjas szabályozás eddigi rendszerével szemben, ahol - a hulladékgazdálkodási felelősség megosztására figyelemmel - a kereskedelmi csomagolás esetén mind a gyártó (első belföldi forgalomba hozó), mind a kereskedő (első továbbforgalmazó vevő) fizetésre kötelezett volt, az új szabályozás alapján teljes egészében a gyártó válik kötelezetté, a kereskedő pedig a termékdíj-fizetésre kötelezettek köréből kikerül. A továbbiakban tehát a kereskedő eddigi fizetési kötelezettségeit is a gyártó fizetné meg - olvasható a környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi termékdíjáról szóló törvény általános indokolásában.

Szabó Imre felszólalásában hangsúlyozta: a módosítás jelentős adminisztratív, ezen keresztül pedig anyagi terhet vesz le a kereskedők válláról, ami kulcsfontosságú a gazdasági válság közepette. De a gyártók számára is egyszerűsödne a bevallás, hiszen a kereskedelmi csomagolások esetén az eddigi darabszámra épülő elszámolás helyébe tömegalapú fizetési kötelezettség lépne - tette hozzá.

Szabó Imre arra is kitért, hogy a módosítás értelmében a díjköteles termékkör is változna: bővülne például azon járművek köre, amelyek gumiabroncsa után termékdíjat kell fizetni, ugyanakkor a hűtőközeg után fennálló termékdíj-fizetési kötelezettség 2010. január 1-jével megszűnne.

A zöldtárca vezetője kiemelte: a kereskedelmi egységek hulladék-visszavételi szerepe megmaradna.

A törvényjavaslatot a környezetvédelmi, a gazdasági és a költségvetési bizottság támogatta, a mezőgazdasági bizottság többsége viszont aggályokat fogalmazott meg vele kapcsolatban.

  • kapcsolódó anyagok
KERESKEDELEM
KÖRNYEZETVÉDELEM
JOGALKOTÁS