A kormány csütörtökön benyújtotta az Országgyűlésnek azt a törvénymódosítást, amelynek nyomán 2011. január 1-jétől létrejöhet a digitális anyakönyv rendszere – jelentette be Draskovics Tibor igazságügyi és rendészeti miniszter a pénteki sajtótájékoztatón.

Mint mondta, a törvényjavaslat célja, hogy a papíralapú, lokális anyakönyveket biztonságos központi, elektronikus alapú rendszer váltsa fel. Felidézte: Magyarország 1895-ben vezette be a papíralapú, települési szintű állami anyakönyvezést, és ez lényegében azóta változatlan, azaz minden anyakönyvi adatot papíron, könyvekben vezetnek. Ennek az is a következménye, hogy jelenleg ezek az anyakönyvi adatok hiteles módon csak ott érhetőek el, ahol az anyakönyvi eseményt rögzítették, de a XXI. században ez már nem elegendő.

Kiemelte: a kormánynak azt javasolja, hogy 2011. január 1-jétől jöjjön létre a digitális anyakönyv, úgy, hogy helyben megmaradjon a papíralapú másolat is. Mint mondta, a javaslat szerint 2011-től minden újszülöttet ebben a központi nyilvántartásban rögzítenének, de ez kevés ahhoz, hogy rövid időn belül létrejöjjön a magyarországi magyarok nyilvántartása elektronikus formában. Ezért ha bármilyen más anyakönyvi esemény is történik, azokat, illetve az ahhoz kapcsolódó korábbi adatokat is rögzítik az elektronikus rendszerben.

Az elektronikus anyakönyvi rendszer felállítása után az állampolgárok nemcsak a születési hely szerinti anyakönyvvezetőnél kérhetik a születési anyakönyvi kivonatukat, hanem az ország bármely okmányirodájában, anyakönyvvezetőjénél, ami meggyorsítja a szolgáltatást. A változtatás nyomán felgyorsul a hatóságok közötti ügyintézés is.

A kormány javasolja a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény módosítását is annak érdekében, hogy a lakcím-bejelentési eljárás biztonságosabbá, egyszerűbbé váljon. A miniszter emlékeztetett rá: sokan aggódnak, hogy bárki bejelentkezhet a lakásukba, “csak alá kell firkálni a nevet a lakcímbejelentésen”.

A változtatás nyomán annak a lakásába, aki ezt kéri, a jövőben csak akkor lehet bejelentkezni, ha a lakás tulajdonosa vagy haszonélvezője személyesen ott van a bejelentésnél vagy előzőleg elektronikusan hozzájárult ehhez az ügyfélkapun. A jövőben lehetőség lesz arra is, hogy aki ezt kéri, értesítést kapjon arról sms-ben vagy e-mailben, ha valaki bejelentkezik a lakásába.

A miniszter beszámolt arról is, hogy javasolják: a jövőben minden hatóság, mielőtt bárkinek hivatalos levelet küld, ellenőrizze, hogy a nála lévő cím egyezik-e a központi nyilvántartásban szereplő címmel, így a tervek szerint “pontosabb lesz a kézbesítés”.

Az informatikai fejlesztés 1,6 milliárd forint európai uniós pénzből valósul meg.