Nincs kollektív szerződés, a BKV január 1-től a munka törvénykönyve szerint működik

2010.01. 5. MTI

Ha kell, jogi lépéseket is tesznek a szakszervezetek amiatt, hogy "olyan vádaskodásokba merítkezik a BKV, amely minden alapot nélkülöz" - mondta Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője hétfőn, arra reagálva, hogy a cég menedzsmentje szerint a reggeli állapot egy nem legális sztrájk és nem zárható ki a szándékosság jelenléte sem.

Nemes Gábor szerint ez a kijelentés akár a rágalmazás fogalmát is kimerítheti. Mint mondta: azt gondolják, hogy a BKV-nak inkább valóban a járművek műszaki állapotát kell megvizsgálnia, mert az valós probléma. Szerinte a BKV nyomást akar gyakorolni a munkavállalókra, hogy megfélemlítse őket, ez pedig a munkáltatót minősíti.

A BKV hétfőn közölte: a társaság reggel óta értetlenül áll a kialakult jármű-meghibásodások előtt, ezért a menedzsment azonnali vizsgálatot rendelt el.

A közlemény szerint a Kelenföldi buszgarázsban folytatott vizsgálat során bebizonyosodott, hogy például míg korábban a reggeli meghibásodások száma napi 8-10 volt, hétfőn 172 hibát észleltek. A korábbi napi átlagos meghibásodások között általában két elektromos hiba fordult elő, melyek száma hétfőn 66-ra ugrott. Ezek az elektromos hibák általában a következők: hiányos utastér megvilágítása, repedt irányjelzőbúra, esetleg a műszerfal megvilágítás hibája. A hibákból látszik, hogy ezek egyike sem olyan természetű, amely az utas- illetve a közlekedésbiztonságot a legapróbb mértékben is befolyásolná - írták.

Vizsgálják azt is, hogy vasárnap, az éjszakai üzemzáráskor leállított autóbuszok vezetői a járművek műszaki állapotáról miként nyilatkoztak, jelentették-e a műszaki meghibásodásokat.

A közlemény felhívja a figyelmet arra: "érdekes egybeesése a történéseknek, hogy e nagyszámú meghibásodás éppen a munka törvénykönyve szerinti működés első hétköznapján következett be, miután a szakszervezetek egy része a kollektív szerződés (ksz) megegyezésének hiányában sztrájkra szólította fel a munkavállalókat. A BKV menedzsmentje szerint a hétfő reggeli állapot egy nem legális sztrájk és nem zárható ki a szándékosság jelenléte sem". A menedzsment "mélységesen elítéli ezt a magatartást, amelynek eredményeképpen utazóközönségünk jelentéktelen körülményekre való hivatkozások következtében tömegesen kerül kizárásra az utazásból".

Nemes Gábor korábban azt közölte: több száz járművet nem tudott a BKV üzembe állítani hétfő reggel. A problémát az okozza, hogy január elsejétől a cég a munka törvénykönyve szerint működik. A mai napon 150 busz késve, vagy egyáltalán nem közlekedik.

Kifejtette: a munka törvénykönyve számos ponton eltér az eddigi kollektív szerződéstől, így a járművek üzembe állítása sem megy olyan gördülékenyen, ez okozza a problémát. További gondot okoz, hogy a munkavállalóknak nincs munkaszerződésük és ez törvénytelen. Emiatt az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőségnél (OMMF) is panaszt tettek.

Nemes Gábor szerint minden nap ez várható és keddtől valószínűleg még erősebben jelentkezik majd a probléma. Bár a BKV már január elsejétől a munka törvénykönyve szerint működik, az ünnepek után még ritkább menetrend szerint közlekedtek a járatok.

  • kapcsolódó anyagok
MUNKAJOG
KÖZLEKEDÉS