Izraeli repülők a magyar légtérben - Be nem tartott jogszabályok? - Fegyelmi eljárás indul az NKH elnökével szemben

2010.03.25. Jogi Fórum / Kormányszóvivő.hu

Nem merült fel, hogy politikai felelősségre vonásra lenne szükség a magyar légtérbe berepült izraeli gépek ügyében; a kormány a jövő héten tárgyalja a magyar légtér igénybevételéről szóló kormányrendelet módosítását - jelentette be Szollár Domokos kormányszóvivő a kabinet szerdai ülése utáni sajtótájékoztatón. A közlekedési miniszter fegyelmi eljárást indít a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) elnökével szemben.

Szollár Domokos közölte: az izraeli gépek "átstartolós" gyakorlatot hajtottak végre a múlt héten, ami nem járt semmiféle nemzetbiztonsági kockázattal; engedélyt kaptak az NKH-tól a gyakorlatra, és azt a szabályoknak megfelelően hajtották végre. A lefolytatott vizsgálat azonban kiderítette - tette hozzá -, hogy az érintett hatóságok mulasztást követtek el, az NKH nem tett maradéktalanul eleget a kormányrendeletnek megfelelő engedélyezési protokollnak. Hónig Péter közlekedési miniszter fegyelmi eljárást indít a NKH elnökével szemben, mert az elnök közvetetten felelős lehet azért, hogy az irányítása alá tartozó szervezetben nem tarják be a jogszabályokat - közölte.

Az előzményekről szólva a kormányszóvivő elmondta: Bajnai Gordon miniszterelnök múlt csütörtökön azonnali tájékoztatást kért az ügyben, pénteken összeült a nemzetbiztonsági kabinet, hogy megvizsgálja: jogszerű volt-e a gyakorlat, a szükséges engedélyeket megfelelő módon kérte-e a izraeli légierő és megfelelően kapta-e meg a magyar hatóságoktól, történt-e jogi, személyi mulasztás, ha igen, annak melyek a következményei. Az izraeli nagykövetség február 26-i levelében jelezte, hogy gyakorlatot szeretne végrehajtani a Ferihegyi repülőtéren; a Külügyminisztériumhoz március 1-jén jogszabályszerűen érkezett az engedélykérés - mondta a szóvivő, hozzátéve, a tárca a kérelmet még aznap továbbította az NKH-nak, hogy végezze el a szükséges eljárásokat, majd döntsön, megtagadja, vagy megadja az engedélyt a gyakorlathoz.

Az NKH lefolytatta az eljárásokat, és megadta az engedélyt a gyakorlatozáshoz - közölte. Szollár Domokos kifejtette: a gyakorlat a múlt héten meg is történt, úgy, ahogy azt az izraeli légierő kérte, és meg is felelt minden jogszabálynak: az "átstartolós" gyakorlaton az izraeli gépek hosszú távú repülési manővert hajtottak végre, berepültek az országba, megközelítették a Ferihegyi repülőtér kifutópályáját, le nem szálltak, hanem átstartolva mentek tovább. A gyakorlatról tudott a honvédelem, ellenőrizte is a légteret, és azt, hogy a repülés a kért eljárás szerint történik-e; továbbá a NATO és az Eurocontrol, az Európai Szervezet a Légiközlekedés Biztonságáért is figyelemmel követte a gyakorlatot - mondta a kormányszóvivő. Kiemelte: a gyakorlat nem egy országot érintett, a gépek Izraelből indultak, Törökországon, Románián és Bulgárián átrepülve érkeztek Magyarországra, az érintett országoktól is megkapták a szükséges engedélyt.

A szóvivő hangsúlyozta, hogy a gyakorlat nem egyedi eset volt: 2009-ben 20.439 katonai légmozgás történt, ebből 19.717 a NATO, vagy az Európai Unióhoz tartozó országok gyakorlata volt, 722 esetben pedig NATO-n, unión kívüli országok gyakorlatoztak Magyarországon; utóbbiak közül 20-ban vett részt az izraeli légierő. Az NKH-val kapcsolatban elmondta még, hogy a mulasztás következményeit már szerdán bejelentette a közlekedési miniszter: az NKH elnöke saját hatáskörben felfüggesztette posztjáról a légiközlekedési igazgatót, négy másik munkatársa ellen fegyelmi eljárást indított. A vizsgálatok április elejéig tartanak - emelte ki. A kormányszóvivő szólt arról, hogy a nemzetbiztonsági kabinet megvizsgálta azt is, mennyire életszerű a légtérhasználatról szóló kormányrendelet: a rendelet módosítását egy héten belül kidolgozzák, az új szabályok világosabb felelősségi hatásköröket jelölnek ki.

  • kapcsolódó anyagok
KÖZLEKEDÉS
JOGALKOTÁS
KORMÁNYZAT