A kormány elfogadta a "közüzemi kódexet"

2010.04. 2. MTI

A kormány szerdán elfogadta a közüzemi szolgáltatások fogyasztóinak védelmét erősítő javaslatcsomagot.

A "közüzemi kódex" bevezetését követően - hat hónapos türelmi idő után - egyszerűsödnek a gáz-, illetve a villanyszámlák, egységesebbé válik a számlák szerkezete és amennyiben a fogyasztó kéri, a szolgáltató köteles lesz elektronikus számlát kibocsátani.

A dokumentum tartalmazza egyebek között, hogy a fogyasztó beadványára 15 napon belül köteles lesz érdemi választ adni a szolgáltató és - ha valaki befizeti a tartozását - két napon belül vissza kell kapcsolni a villanyt.

A döntés értelmében ha a szolgáltató egy napot csúszik a visszakapcsolással, köteles a fogyasztónak kötbérként kifizetni a visszakapcsolási díj felét, két napos, vagy annál hosszabb csúszás estén pedig a teljes összeget.

A kormány pontosította a szolgáltató-váltás szabályait, amelynek eredményeként a szolgáltatók nem húzhatják el hónapokig a jogviszony megszüntetését.

A változások közé tartozik, hogy a jövőben a szolgáltatóknak az üzletszabályzatban kötelező lesz meghatározni például, hogy mennyibe kerül egy óra felszerelésének, illetve visszakapcsolásának díja.

A KÖFE hatékonyabbnak tartaná egy általános közüzemi jogszabály megalkotását

Örömteli ugyan, hogy egységes kódex védi a fogyasztókat közüzemi szerződéseikkel kapcsolatban, a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (KÖFE) azonban hatékonyabbnak tartaná egy általános közüzemi jogszabály megalkotását, mellyel a fogyasztói érdekek érvényesülése ténylegesen megvalósulhatna - áll a KÖFE keddi közleményében. Egy önkéntességen alapuló magatartási kódex tartalmának kikényszerítése nem egyszerű, főleg, ha az ahhoz való csatlakozás nem teljes körű - hangsúlyozzák a fogyasztóvédők.

Amennyiben széles körű az elfogadása a kódexnek, segíthet abban, hogy a fogyasztók megértsék a jelenleg még rendkívül bonyolult számlákat. Így a számla első oldala csak a fogyasztó adatait és a számla értékét tartalmazza majd, további információk pedig a hátoldalon, illetve a szolgáltató – remélhetőleg érthető – honlapján lennének elérhetőek. 

Az ügyfélszolgálatok kötelező 15 napos válaszadási határidejét eddig is szabályozta a fogyasztóvédelmi törvény, az ennek elmulasztása esetén fizetendő kötbér azonban hatékonyabb munkára ösztönözheti a szolgáltatókat.

Ugyancsak üdvözlendő, hogy a tartozás miatt kikapcsolt szolgáltatást a számla kifizetését követő két napon belül vissza kell kapcsolni, illetve a szolgáltatóváltás szabályait, valamint a kapcsolódó szolgáltatásokat – például a mérő felszerelésének árát – is szabályozzák.

A közüzemi kódex elfogadásától függetlenül a mindenkori kormányzatnak teljes mértékben át kellene gondolnia a közüzem széles körének újraszabályozását, jogszabályok által, hogy a fogyasztók ne érezzék magukat kiszolgáltatottnak az egyes szolgáltatókkal szemben - véli a KÖFE.

  • kapcsolódó anyagok
ENERGETIKA