Online előfizetések - Jobb félni, mint megijedni

2010.04.14. Jogi Fórum / OFE

Német weboldalakon egyre nagyobb számban tapasztalhatunk online előfizetésekkel kapcsolatos csalásokat. Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország tapasztalata alapján a magyar fogyasztók egyre nagyobb számban esnek áldozatul e csalásoknak.

Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület közleménye szerint panaszosok arról számoltak be, hogy német weboldalakon regisztráltak, és/vagy vettek igénybe elektronikus szolgáltatásokat (pl. mobiltelefon csengőhangokat vagy dalszövegeket töltenek le), abban a hitben, hogy ingyenesen teszik azt, tekintve, hogy a weboldalon nem volt egyértelmű tájékoztatás a szolgáltatások áraira vonatkozóan. Néhány héttel később jött azonban a feketeleves: a kereskedő postai úton kiszámlázott 12 vagy 24 havi szolgáltatási díjat 100-200 euró értékben, és súlyos jogi következményeket helyezett kilátásba nemfizetés esetére.

Berndt Krieger, a német Európai Fogyasztói Központ igazgatója nyugodt lélekkel tanácsolja a fogyasztóknak, hogy ne engedjenek az állítólagos behajtó cégek fenyegetőzésének és ne fizessék be a követelt díjakat.

Krieger elmondta, hogy, a csalók igen nagy nyomást tudnak gyakorolni áldozataikra, ám tapasztalata szerint pusztán üres fenyegetés az ügy bírói útra való terelése. Számos jogi akadálya van ugyanis annak, hogy a fogyasztókat bíróság elé citálják. A magyar állampolgárok, avagy a Magyarországon állandó lakóhellyel rendelkező fogyasztók elleni követeléseiket a külföldi kereskedőknek magyar bíróság előtt kellene érvényesíteni, azonban 100-200 Euros összegek esetében szinte teljesen valószínűtlen, hogy erre sor kerülne, nem is szólva az igények kétes megalapozottságáról.

A német jog szerint a távollevők között kötött szerződések esetében 14 nap áll rendelkezésre az elállási jog gyakorlására. Amennyiben azonban a fogyasztókat nem tájékoztatják megfelelően az elállási jog gyakorlásának módjáról, az elállási idő azon a napon kezdődik, amikor a fogyasztót erről tájékoztatja a kereskedő, ám legkésőbb fél évvel a szerződés megkötése után lejár.

Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata azt tanácsolja a fogyasztóknak, hogy legyenek fokozottan óvatosak, amikor egy internetes honlapon valamely ingyenes szolgáltatásért cserébe „csak” a nevünket és/vagy címünket kell megadni, illetve el kell fogadni a kereskedő általános szerződési feltételeit. Jobb tehát félni, mint megijedni.

  • kapcsolódó anyagok
INTERNET
FOGYASZTÓVÉDELEM
KÜLFÖLDI KORMÁNYZATOK