A külföldi autók bírságolásának ügye - Az Országos Baleset-megelőzési Bizottság elnöke uniós irányelvet sürget

2010.04.16. MTI

Óberling József, az Országos Baleset-megelőzési Bizottság elnöke szeretné, ha 2011 januárja és júniusa között, amikor az Európai Unió soros elnökségét Magyarország látja el, a külföldi autók bírságolásának ügye is rendeződne, és sikerülne elfogadni egy erről szóló uniós irányelvet - írta a Népszava.

A lap pénteki számában a szakember elmondta: ha a magyar rendőrség sebességmérő eszköze egy külföldi rendszámú autót gyorshajtáson ér, akkor a jelenlegi uniós szabályok szerint hiába a fotós bizonyíték, nincs mód arra, hogy e közigazgatási ügyben a jármű tulajdonosát a külföldi állam adatbázisa kiadja a hazai hatóságnak. Így megbírságolni se lehet a külföldi autóst. Hasonló helyzetben van a legtöbb uniós ország is.

Csak egy mód van arra, hogy a külföldi gyorshajtót beazonosítsák a rendőrök, ha „tetten érik”, vagyis ha megállítják a járművet, és így a forgalmi engedélyből kiolvassák az autó üzembentartójának nevét, címét, akinek így már kipostázható a közigazgatási bírság határozata.

Az elmúlt egy hónap alatt több mint 60 ezer gyorshajtással összefüggő eljárást indított a központosított rendőrfőkapitányság, melyek közül mintegy 50-55 ezer esetet bírság kiszabásával már be is fejeztek. „Sajnos közel tízezer ügyben meg kellett szüntetni az eljárást. Az esetek jelentős hányadában nem tudták beazonosítani a külföldi rendszámú autó üzembentartóját, vagy olvashatatlan volt a rendszám a felvételen” – emelte ki Óberling József.

Az Európai Parlament közlekedési szakbizottsága már 2008 szeptemberében elfogadott egy irányelvtervezetet, amely lehetővé tenné, hogy a hatóságok behajtsák a külföldiek által elkövetett közúti szabálysértésekért kiszabott büntetéseket. Az unió parlamentje és bizottsága is egyetért, ám jogszabállyá azóta sem emelkedett a tervezet, mert még vita van az adatvédelemről, a végrehajthatóságról, a tagállamok közti harmonizációról és az állampolgárok jobb tájékoztatásáról. A formálódó irányelv a gyorshajtásra, az ittas vezetésre, a biztonsági öv használatára és a piroson való áthajtásra vonatkozna. Az irányelv tervezete szerint a tagállamoknak egységesíteni kellene a közúti ellenőrzési módszereiket és technikai eszközeiket egyaránt.

  • kapcsolódó anyagok
EURÓPAI UNIÓ JOGA
KÖZLEKEDÉS
EURÓPAI PARLAMENT
RENDŐRSÉG