Értelmiségi alapbért a pedagógusoknak! - Október 5-e a Pedagógusjogok Világnapja

2010.10. 6. MTI

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) bízik abban, hogy a kormány betartja ígéreteit, többek között azt, hogy a pedagógusok bére eléri az értelmiségi átlagbért a kormányzati ciklus végére - mondta Mendrey László, a PDSZ elnöke a szervezet keddi sajtótájékoztatóján.

Hozzátette: a jelenlegi "felelős kormány felelős ígéretet tett, ennek betartását várják el". Ha ez nem történik meg, alkotmányos jogaiknál fogva szervezhetnek aláírásgyűjtést, utcai demonstrációkat, figyelmeztető sztrájkokat és sztrájkokat, de bízik benne, hogy ezekhez az eszközökhöz nem kell nyúlniuk.

A pedagógusjogok világnapja alkalmából rendezett sajtótájékoztatón arra is felhívta a figyelmet, hogy a pedagógustársadalom alapvetően türelmes és megértő, de "ezzel a megértéssel és türelemmel sajnos sokszor éltek már vissza". A bérfejlesztés a költségvetéstől igen komoly "felkészültséget" igényel; értesülései szerint megvan a szándék a kormányzat részéről, hogy két részletben megvalósítsák - fogalmazott.

Kitért arra is, hogy a jelenlegi pedagógusbérek nem alkalmasak arra sem, hogy "a tanárok komolyan beruházzanak tudásuk fejlesztésére". A felmérések alapján megállapított heti 51 munkaórát "megdöbbentően magasnak" nevezte.

Mendrey László hangsúlyozta, a pedagóguspályának presztízspályává kell válnia, ami azt jelenti, hogy el kell érni: a tanárok, óvónők a pályán maradjanak. Az életpályamodellnek vázolnia kell, hogy milyen státusokat érhetnek el a pedagógusok.

A tanárok 6-7 évente kiadandó fél- vagy egyéves alkotói szabadságáról azt mondta, hogy ebben az időszakban "sem lógatnák a lábukat", hanem alkotómunkát végeznének: átadnák addigi tapasztalataikat a közoktatásnak, illetve annak az iskolának, ahonnan alkotói szabadságra mennének.

A PDSZ elnöke kifejezésre juttatta: az új közoktatási törvény alkotóinak komolyan kell venniük azt a tényt, hogy "a közoktatás nem pénzt visz el, hanem nemzeti erőforrás". Meg kell határozni a feladatokat a gyermekekre és a pedagógusokra vonatkozóan egyaránt. Meg kell nézni egyúttal, hogy ehhez milyen személyi feltételeket kell szabni, s ehhez kell rendelni a pénzt.

Pécsi Ágnes, a PDSZ elnökségi tagja közölte: olyan új közoktatási törvényt szeretnének, amelyben a jogok és kötelességek harmóniában vannak egymással, például a pedagógusok feladatkörét is meghatározza.

Mint mondta, az angol pedagógusoknak nem kell pénzt kezelniük, a tanulói hiányzások okát nem kell kideríteniük, fénymásolniuk nem kell, iskolai statisztikát sem kell vezetniük, illetve a külső és a belső vizsgáztatás adminisztrációját sem nekik kell végezniük.

A PDSZ az új közoktatási törvénytől várja a tanárok óraszámának csökkentését és a pedagógiai asszisztencia munkakörének bevezetését, hogy munkakörülményeik javuljanak. Ez nagy előrelépés lenne, mert korábban 16 ezer tanárt elbocsátottak, ők a pedagógiai asszisztensi munkakörben hasznosíthatnák tudásukat. Azt is kérik, hogy "ne a költséghatékonyság döntse el azt, hogy kit alkalmaznak" az iskolákban.

Megemlítette, hogy pszichológusokra is szükség van az iskolai agresszió visszaszorításában annak ellenére, hogy ezen a téren "a büntetőjogi változások üdvözlendőek".

A sajtótájékoztató végén Mendrey László átadott egy laptopot Puha László hajdúhadházi általános iskolai tanárnak. A nyereményt azok között sorsolták ki, akik részt vettek a korábbi oktatási tárca, a Tárki Társadalomkutatási Intézet és a PDSZ által szervezett kutatásban, amely a pedagógusok tényleges munkaidejének megállapítását célozta meg.

  • kapcsolódó anyagok
OKTATÁSÜGY