A hókáosz közepette is érvényesek a légiutas jogok

2010.12. 2. Jogi Fórum / Európai Fogyasztói Központ

A hókáosz Európa-szerte okoz fennakadásokat a légiközlekedésben. A havazások miatt több európai reptér zárt be és törölte járatait. Még a zord meteorológiai körülmények között is kötelesek azonban a légitársaságok a 261/2004/EK rendelet előírásait alkalmazni a járatok késése vagy törlése esetén - hívja fel a figyelmet az Európai Fogyasztói Központ Magyarország.

Egy járat törlése esetén a légitársaság az érintett utasoknak köteles felajánlani a repülőjegy árának a vételár szerinti visszatérítését hét napon belül, vagy átfoglalást, összehasonlítható szállítási feltételek mellett, a végső célállomásukhoz a legkorábbi alkalommal.

A havazás miatt a reptereken várakozó utasoknak a légitársaságok kötelesek segítséget felajánlani.

Eszerint „a várakozási idővel ésszerű arányban” kell a légitársaságoknak étkezést és frissítőt díjmentesen biztosítaniuk az utasoknak hosszabb késés esetén, illetve az átfoglalt járatra való várakozás alatt. Fel kell ajánlania a légitársaságnak díjmentesen két telefonhívást, telex vagy faxüzenet, vagy e-mail küldését, továbbá, amennyiben egy- vagy többéjszakás ott tartózkodás szükséges, a légitársaságnak szállodai elhelyezést is biztosítania kell.

Fontos azonban hangsúlyozni, hogy, amennyiben a havazás és rossz időjárási körülmények miatt törlik a járatokat, az vis maiornak minősül, így a légitársaságok mentesülnek kártérítési kötelezettségük alól.

Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország azt tanácsolja az elutazni készülőknek, hogy tájékozódjanak elutazás előtt telefonon az adott reptéren arról, hogy indítják-e a járatokat. Amennyiben a légitársaságok nem teljesítik fenti kötelezettségeiket, érdemes az esetről jegyzőkönyvet felvetetni.
 

  • kapcsolódó anyagok
FOGYASZTÓVÉDELEM
KÖZLEKEDÉS