Az EU döntéshozói között nincs egyetértés, hogy a kéretlen e-mailekkel kapcsolatban az ún. “opt-in” vagy “opt-out” verziót támogassák-e.

A kérdésben a legutóbbi lépés hétfőn történt, amikor az Európai Parlament a Marco Cappato által benyújtott adatvédelmi jelentés második verziójának döntően változatlan formáját támogatták. Így gyakorlatilag megerősítették a három hónappal korábbi szavazás eredményét, amikor azt a javaslatot fogadták el, hogy a címzett iratkozzon le a direkt marketing listákról. (A másik verzió azt jelenti, hogy a címzett aktívan jelezze, hogy kapni kíván reklám e-maileket.) A jelentést a parlament gyakorlatilag visszaküldi a bizottság elé, holott azt a Miniszterek Tanácsa már szeptemberben elutasította. Júliusban a bizottság olyan kiegészítést tett a Cappato-jelentéshez, amely legalizálja a spam e-mailt és SMS-t, feltéve, ha az üzenetben ott van a cím is, ahol a címzett le tudja vétetni magát a levelezési listáról. Ezt a változatot támogatták a reklámcégek is. Ezt utasította el szeptemberben a Miniszterek Tanácsa, és olyan új törvényjavaslatot támogatott, amely betiltotta a kéretlen e-mailek küldését. A hétfői szavazás eredménye azt jelenti, hogy gyakorlatilag a tagállamok hatáskörébe helyezi, melyik változatot támogatják. A parlament jogi és belügyi bizottsága csak akkor engedélyezi a közvetlen marketinget fax, SMS vagy automatikus hívás segítségével, amennyiben abba az előfizető előzőleg beleegyezik.