Az ombudsman javaslatára csökkentették a börtöntelefonok percdíját – a háttérben a szabadulás utáni beilleszkedés támogatása

2011.02.14. MTI

Indokolatlanul sokat számláznak a börtönökben felszerelt telefonok használatáért, ezzel megnehezítik az egyetlen gyors kapcsolatot a védővel és a hozzátartozókkal - állapította meg 2010 decemberében az ombudsman fogvatartotti panaszok alapján folytatott vizsgálatában. A szolgáltató intézkedett: csökkennek a percdíjak.

A hívásokat egy, a bv. intézet telefonhálózatától független rendszer kezeli, amely egyrészt lehetővé teszi a fogvatartottak külső kapcsolattartását, másrészt a telefonbeszélgetések biztonsági ellenőrzését. Ezt a telefonrendszert egy kizárólagosságot élvező kft. működteti, amely csak a fogvatartottaktól kér pénzt, a büntetés-végrehajtás intézményeitől nem. A "szolgáltatásban" nem érvényesül a piaci verseny – ezért magasak a percdíjak – állapította meg Szabó Máté ombudsman.

Korántsem anyagi kérdéséről van szó: a külvilággal való telefonos kapcsolattartás a fogva tartásból eredő jogkorlátozások miatt különlegesen fontos közszolgáltatásnak minősül. A levelezés, a látogatás a telefonálást nem pótolhatja, mert nem elég gyors és közvetlen, látogató fogadására pedig csak havonta egyszer van lehetőség. Az elítéltek szabadulása utáni társadalmi visszailleszkedés elengedhetetlen feltétele a magánszféra fenntartása, a kapcsolat megőrzése a családdal, házastárssal, barátokkal. Az előzetesen letartóztatottak esetében pedig – az ártatlanság vélelmére is tekintettel - kiemelkedő fontosságú mind a védővel, mind a családdal való kapcsolattartás biztosítása – indokolta álláspontját a biztos.

A telefonrendszert üzemeltető kft. ügyvezető igazgatója arról tájékoztatta az ombudsmant, hogy javaslatait gondosan megvizsgálták, és már konkrét lépéseket is tettek. A mobil hívások percdíjait országosan, minden bv. intézetben percenként nettó 88 Ft-ra csökkentették, a helyi vezetékes hívások percdíja pedig nettó 11,20 Ft és másodperc alapú számlázást alkalmaznak. Keresik annak a lehetőségét, hogyan lehetne a telefonálási díjakat úgy alakítani, hogy a családi hívásokat részesítsék előnyben.

A jelenleg egy-két bv. intézetben működtetett vonalkódos "Joker-kártyát" minden bv. intézetre ki fogják terjeszteni. A kártya segítségével az erre rászoruló fogvatartottak (jellemzően letéti pénzzel még nem rendelkező előzetesen letartóztatottak) telefonálhatnak, a felügyelet ellenőrzése mellett.

  • kapcsolódó anyagok
BÜNTETÉS-VÉGREHAJTÁS
OMBUDSMAN