Az internetes sajtótermékek nyilvántartása

2011.02.15. Jogi Fórum/ dr. Léhner Zsuzsanna

A Médiatanács Szóvivői Irodája múlt szerdai sajtótájékoztatóján beszámolt a Médiatanács döntéséről, mely szerint megnövelte a helyi tévék és rádiók támogatására fordítható pénzügyi keretet. A másik fontos téma az online sajtótermékek nyilvántartása volt, amit az új médiatörvény ír elő.

A Médiatanács 700 milliós támogatási keretösszeget állapított meg, amivel a helyi tévék és rádiók közszolgálati célú műsorszámait támogatja. Nem csupán a keretösszeg nőtt a korábbihoz képest 53%-kal, hanem az egy műsorra fordítható összeg is a hír-, sport- és magazinműsorok esetében. Szintén újdonság, hogy a pályázat során lehetőség van hiánypótlásra, így tehát kivédhető, hogy valaki formai okokból essen el a támogatástól.

A Tanács döntött arról is, hogy a közösségi médiaszolgáltatók rezsipályázatain idén megpályázható összeg 500 millió forint lesz, ami közel 60%-os emelkedést jelent a tavalyi kerethez képest. Határoztak a műsorgyártás támogatásáról, és hamarosan várható a műszaki támogatásra vonatkozó pályázatok kiírása is.

Döntés született hat lejáró jogosultsággal rendelkező rádió 60 napos ideiglenes médiaszolgáltatás iránti kérelméről, valamint a Médiatanács elfogadta az Eger, Nyíregyháza, Fonyód, Siófok, Püspökladány, Orosháza és Füzesabony vételkörzetekben nyertes kisközösségi pályázók frekvenciaterveit, és megindította a hatósági szerződések megkötésére irányuló eljárást.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Hivatala idén januártól nyilvántartást vezet az internetes sajtótermékekről. A két legnagyobb internetes portál, az Index és az Origo már eleget tett a bejelentési kötelezettségnek, a többi online sajtóorgánumnak erre idén június 30-ig van lehetősége. A Hatóság honlapjáról már letölthető a bejelentéshez szükséges nyomtatvány. A weboldalon tájékoztató és kitöltési útmutató is található, de a kérelmezők az NMHH ügyfélszolgálatán is segítséget kérhetnek az info@nmhh.hu e-mail címen, vagy a 06-1/468-0673-as telefonszámon keresztül.

A médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény szerint sajtótermék: a napilap és más időszaki lap egyes számai, valamint az internetes újság vagy hírportál, amelyet gazdasági szolgáltatásként nyújtanak, amelynek tartalmáért valamely természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság szerkesztői felelősséget visel, és amelynek elsődleges célja szövegből, illetve képekből álló tartalmaknak a nyilvánossághoz való eljuttatása tájékoztatás, szórakoztatás vagy oktatás céljából, nyomtatott formátumban vagy valamely elektronikus hírközlő hálózaton keresztül.

Az általános felfogás szerint a sajtóterméket – a törvényben szereplő definíció egyes elemein túl – elsősorban az objektív, formális kritériumok alapján lehet meghatározni. Legfontosabb ezek közül a rendszeres, azonos címen történő megjelenés. Ennek fényében a magáncélú vagy céges honlapok, illetve a blogok nem tartoznak a törvény hatálya alá, azaz nem szükséges nyilvántartásba venni őket.

Az online sajtó nyilvántartását az új médiatörvény hatálybalépésétől az NMHH Hivatala végzi, az írott sajtó nyilvántartása azonban idén még a Kulturális Örökségvédelmi Hivatalnál marad. Jövő évtől egyesítik a két nyilvántartást, és a kezelést az NMHH Hivatala fogja végezni.

Kiemelendő, hogy a bejelentés pusztán formai kérdés, a nyilvántartásba vétel nem engedélyezési eljárás, tehát nem jelenti a sajtótermék előzetes ellenőrzését. Mivel még nem született meg az eljárási díjra vonatkozó rendelet, a regisztráció az első időszakban díjmentes. A későbbiekben várhatóan az általános igazgatási szolgáltatási díjat kell majd megfizetni.

  • kapcsolódó anyagok
MÉDIAJOG
SAJTÓ
SAJTÓSZABADSÁG