Sikeresnek tartja az európai légiutasok jogait biztosító uniós jogszabályokat a közlekedési biztos.

Hétfőn kiadott közleményében Siim Kallas előrevetíti a jogérvényesítés további erősítését, ennek érdekében a Bizottság jövőre javaslatot tesz az irányelvek erősítésére. Mindeközben a testület által kiadott elemzésekből kiderül, az elmúlt években nem csökkent a késő járatok száma, és hatalmas különbség van az egyes tagállamokban kiszabható büntetések között is.

Sikertörténetnek nevezte az EU közlekedési biztosa a légiutasok jogait szabályozó, 2004 óta hatályban lévő európai uniós jogszabályt. Siim Kallas az azóta eltelt időszak tapasztalatait összegyűjtve azt mondta, az irány jó, de szükség van az utasok jogainak megerősítésére, az elmúlt időszakban ugyanis olyan rendkívüli eseményekből lehetett következtetéseket levonni, mint a 2010-es izlandi vulkáni hamufelhő, és az európai légiforgalom szinte teljes megbénulása.

Az Európai Bizottság hétfőn egy sor rövid távú intézkedést jelentett be. Ezek között szerepel a nemzeti polgári légiközlekedési hatóságok már működő hálózatának megerősítése, legalábbis, ami a jogköreit illeti. Ez még idén várható, csak úgy mint az év végére tervezett vezérelvek elfogadása a hátrányos helyzetűek utazási jogairól. Erről már ugyan rendelkezik egy 2006-os uniós jogszabály, de a Bizottság szerint tisztázni kell mindenki fejében, hogy milyen jogok illetnek meg egy szellemi-, vagy mozgássérültet utazáskor.

A légitársaságok gyakran megtagadják az utasfelvételt az érintettek esetében, más esetben nem tudják megfelelően biztosítani a számukra szükséges orvosi oxigént, de az utasok is keveset tudnak arról, hogy milyen jogaik és kötelezettségeik van légiutazáskor. Brüsszel szerint fontos, hogy az új elvek még a 2012-es londoni paralimpia előtt hatályba léphessenek.

A rövid távú intézkedések között várható még idén egy új panaszfórum felállítása, és egy – a mostaninál hatékonyabb – tájékoztató rendszer kiépítése az ipar és az utasok számára.

Az Európai Bizottság még idén nyilvános konzultációt indít a légiutasok jogait lefektető uniós jogszabály felülvizsgálatáról. Brüsszel célja ezzel a jogérvényesítés erősítése hosszú távon is. A konzultáció eredményétől függetlenül a testület jövőre javaslatot is tesz a 261/2004-es rendelet módosítására. Bár a Bizottság nem akart elébe menni ennek várható tartalmáról, de annyi biztos, hogy Brüsszel górcső alá veszi a járatkésések és -kimaradások esetén az utasokat megillető jogokat, és az elveszett poggyász, a menetrend-változás, valamint a távolmaradó utasok esetén követendő intézkedéseket is.

A konzultációt és a felülvizsgálatot kíséri majd egy teljes körű hatáselemzés is, amely kapcsán a Bizottság megjegyzi, hogy a vártnál jóval kevesebb adat és információ áll az EU rendelkezésére a problémák felméréséhez. A testület által kiadott munkaanyagból ugyanakkor kiderül, hogy az elmúlt években lényegében nem csökkent az európai repülőterekről fel-, illetve az azokra leszálló járatok esetében a késések száma, 2007 és 2009 között viszont fokozatosan, 41 ezerről 33 ezerre mérséklődött a beérkezett panaszok száma.

Ugyancsak kiemeli a Bizottság, hogy hatalmas eltérések figyelhetők meg a tagországok között a légitársaságokra kiszabható büntetések között. Míg Romániában, Bulgáriában, Észtországban és Lettországban 1000 eurónál nem kell többet fizetniük a renitens cégeknek, addig a legtöbb országban az egymillió euró fölötti bírság sem elképzelhetetlen. Ebben a tekintetben Magyarország a listavezető: a legsúlyosabb bírság a 7 millió eurót is elérheti.

Ettől függetlenül a jövőre induló felülvizsgálat során a Bizottság felmérné a légitársaságok megbízhatóságát váratlan körülmények esetén, a díjvisszatérítések arányát, a hatékony panaszkezelést, az utasok mielőbbi útnak indításának gyakorlatát kimaradó járat esetén, az elveszett poggyászokkal kapcsolatos intézkedéseket, és a hirtelen menetrendváltozást követő intézkedéseket.