Lehet-e a miniszterelnök házánál tüntetni?

2011.06. 6. Jogi Fórum/ TASZ

A TASZ szerint a Terrorelhárítási Központ (TEK) pénteki személy- és létesítménybiztosítási intézkedése felveti a gyülekezési szabadság jogellenes korlátozását. A miniszterelnök védelmére hivatkozva a gyülekezési jogot korlátozni csak nagyon szűk körben, a legszükségesebb módon és rövid időre lehet. A határozat nem felel meg ennek az alapelvnek.

Az elnagyoltan megfogalmazott határozat alkalmas lehet arra, hogy egy hónapra előre megakadályozza a tüntetni vágyó polgárok gyülekezési szabadságának gyakorlását a főváros egyes részein. A rendőrségi határozat a XII. kerületi Cinege utca és környékének lezárást rendeli el „védett személy” ott tartózkodása miatt. A határozat szerint „a területzárás pontosan meghatározza a lezárt terület határait, így egyértelművé teszi, melyik az a terület, amely a gyülekezési jog gyakorlására és egyéb nyilvános rendezvények megtartására rendelkezésre áll.

Hacsak nem egy, a közvélemény előtt ismeretlen védett személy, például Nicolas Sarkozy francia államfő titkos XII. kerületi látogatásáról van szó, akkor a védett személy Orbán Viktor miniszterelnök. Ő azonban nem most költözött a Cinege útra, hanem évek óta ott él, így érthetetlen, hogy miért éppen most indokolja a miniszterelnök ott tartózkodása az útlezárást. Amennyiben a TEK a sajtóban megjelent hírekre alapozta a határozatot, miszerint a rendvédelmi dolgozók egy csoportja tüntetni fog a Cinege utcában, akkor a döntése a gyülekezési jog előzetes, politikai alapú, éppen ezért megengedhetetlen korlátozásának minősül.

A gyülekezési törvény értelmében két okból lehet megtagadni egy tüntetés megtartását: ha a tüntetés a népképviseleti szerv vagy a bíróságok zavartalan működését súlyosan veszélyeztetné illetve, ha a közlekedés más útvonalon nem biztosítható. Orbán Viktor Cinege utcai házánál egyik sem áll fenn. A miniszterelnöknek nem egy állampolgár a sok közül, hanem az a személy, akinek politikai tevékenységére vonatkozóan a kritikát tűrnie kell. A rendőrségnek nincs jogi lehetősége előzetesen lezárni, és a gyülekezés-mentes övezeteket kialakítania a miniszterelnök nyugalmának biztosítása érdekében.

A miniszterelnök háza előtti tüntetés egészen más jelentőséggel bírhat, mint egy fél kerülettel arrébb megrendezett, mindenki elől elrejtett rendezvény. Az Orbán Viktor háza előtti tüntetés nem azonos a miniszterelnök kerületében megrendezett tüntetéssel. Ezért a helyszínek megválasztása az alapjogukat gyakorolni vágyók szabad döntésén és nem a rendőrségen múlik.

A rendőrség „személy- és létesítménybiztosítási” határozatának célja még közvetve sem lehet a gyülekezési jog gyakorlásának megakadályozása.

A TASZ nem ismer olyan körülményt, amely a június 3-a és július 2 között a XII. kerületben szükségessé tenne ilyen kiterjedt útlezárást, amely megakadályozhatja a polgárokat gyülekezési joguk gyakorlásában. A Terrorelhárító Központ döntése önkényesen széles körű és közvetve alapvető jogok megengedhetetlen korlátozásának veszélyét veti fel. A jogellenes gyülekezési jog-korlátozás elkerülése érdekében a TASZ a határozat visszavonását kéri a rendőrségtől.

  • kapcsolódó anyagok
ALAPJOGOK
TASZ