NFH: sikeres a fogyasztóvédelmi konzultáció

2011.09. 5. MTI

Sikeres a fogyasztóvédelmi konzultáció, amely félidejéhez érkezett - közölte a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH).

A hatóság július közepén indított fogyasztóvédelmi konzultációjának célja, hogy bárki elmondhassa véleményét az intézményrendszerről, a leggyakoribb problémákról, illetve a jövő lehetséges irányairól.

Az eddig feldolgozott több ezer válasz eredményeképpen megállapítható: a fogyasztók úgy vélik, még nem tart ott az ország, hogy enyhíteni lehetne a szabályok szigorán, a hatósági munka intenzitásán - közölte az NFH.

Az eddigi összesítés alapján az is látszik, hogy a fogyasztók "vevők" az alternatív ösztönző eszközökre. A válaszadók mintegy 80 százaléka úgy vélte, a vállalkozások pozitív kiemelése arról tájékoztatja a fogyasztót, hogy hova érdemes menni vásárolni, kivel javasolt szerződést kötni. A pozitív lista első félével jól vizsgázott, jelenleg több mint 500 vállalkozás szerepel a hatóság nyilvántartásában - összegezte a hatóság.

A fogyasztók érzékenyek a hazai sajátosságokra is - hívja fel a figyelmet a hatóság. A válaszadók kétharmada szerint szükséges befolyásolni az üzletek kínálatát abba az irányba, hogy nagyobb számban legyenek magyar termékek a boltok polcain. A magyar fogyasztók ugyanakkor arra biztatják a hazai hatóságokat, hogy - a szlovák példához hasonlóan -, vizsgálják azt is, vajon valós-e az a megállapítás, amely szerint a globális gyártók Magyarországra - és a környező országokba - szánt termékei alacsonyabb minőségűek, mint a Nyugat-Európába gyártott azonos árui.

A szavatossági és a jótállási szabályozás szigorítása, a hatósági lehetőségek bővítése mellett tette le a voksát a válaszadók háromnegyede. A legtöbben úgy vélik, hogy a kereskedők sokszor maguk sem ismerik a szabályokat, kevés a kézzel fogható kötelezettség, új szabályokkal és a hatósági lehetőségek növelésével kell erősíteni a fogyasztók pozícióját. A jogszabályok módosítását, szigorítását szolgalmazzák a válaszadók a szolgáltatási szektor egyes ágazataiban is, például a termékbemutatóval egybekötött kirándulásokra vonatkozó előírások esetében - közölte az NFH.

A fogyasztóvédelmi konzultáció keretében a kérdőív kitöltésére szeptember 30-ig van lehetőség az NFH honlapján, a fórumoldalán, a Facebook-oldalán, valamint a kormányhivatalok fogyasztóvédelmi felügyelőségeinek ügyfélszolgálatainál.
 

  • kapcsolódó anyagok
FOGYASZTÓVÉDELEM
KORMÁNYZAT
NEMZETI FOGYASZTÓVÉDELMI HATÓSÁG