Nem tudták igazolni a gyógyhatást, ezért bírságolt a GVH

2011.09.22. Gazdasági Versenyhivatal

A Hippocampus-BRT Elektromágneses Biokommunikációs Kft., az Eni-Med Magyarország Bioinformatikai Kft. és az Európai Utazásinformációs Központ Szolgáltató Bt. reklámjaiban gyógyhatást tulajdonított az általuk forgalmazott készülékeknek. A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy ezzel tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak, mivel állításaikat megfelelő bizonyítékokkal nem tudták alátámasztani.

A vállalkozások életmód magazinokban, kiadványokban, szórólapokon és a társaságok honlapjain megjelentetett hirdetéseikben a Mobi Cell-Com, Lenyo, BioXline Fractal és L.I.F.E System készülékeknek, illetve a készülékekkel végzett kezeléseknek betegséget megelőző, -kezelő hatásokat tulajdonítottak. A reklámokban több egyéb állítás mellett kiemelték, hogy a biorezonanciás készülékek helyreállítják szervezetünk belső egyensúlyát, használatával megszűnik a gyötrő fájdalom, valamint alkalmasak a betegségek rendszeres megelőző vagy terápiás kezelésére.

Az egészségre és az emberi szervezetre ható termékek esetén a különféle betegségben szenvedő emberek vagy azt megelőzni szándékozó személyek sérülékeny fogyasztói csoportot alkotnak. Ők a gyógyulás vagy gyógyító hatás reményében lényegesen érzékenyebben reagálnak a gyógyulást ígérő tájékoztatásokra, emiatt különös jelentősége van a tényszerű, túlzásokat nélkülöző, bizonyított állításokat tartalmazó tájékoztatásnak. Ezzel szemben a vállalkozások által benyújtott dokumentumokban feltüntetett eredmények nem alkalmasak a gyógyhatás-állítások bizonyítására.

A GVH megállapította, hogy a fenti vállalkozások fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak, ezért a Hippocampus-BRT Elektromágneses Biokommunikációs Kft.-t 5.000.000 Ft, az Eni-Med Magyarország Bioinformatikai Kft.-t 2.000.000 Ft és az Európai Utazásinformációs Központ Szolgáltató Bt.-t 500.000 Ft bírság megfizetésére köztelezte. A Versenyhivatal súlyosító körülményként értékelte, hogy a hirdetések a fogyasztók széles rétegéhez jutottak el, illetve azt a körülményt, hogy a hosszú ideig elhúzódó reklámozási tevékenységükkel az egészségügyi problémákkal küzdő, sérülékeny fogyasztói réteget célozták meg.