A Fogyasztóvédelmi bizottság szigorítana az energiaszektorban

2011.11.29. MTI

Az energetikai számlákkal és az energiaszolgáltatók ügyfélszolgálatainak tevékenységével kapcsolatban szigorításokra és rugalmasságra is javaslatot tesz az Országgyűlés Fogyasztóvédelmi bizottsága - összegezte a hétfői ülés vitáját Simon Gábor, a bizottság elnöke.

A szocialista parlamenti képviselő a javaslatokat felsorolva közölte: a telefonos ügyfélszolgálatoknak négy percen belül ügyintézőt kell kapcsolniuk, az ügyfélszolgálati irodákban pedig öt munkanapon belül fogadni kell az ügyfeleket. Ugyanakkor az ügyfélszolgálati irodák nyitva tartását a helyi igényekhez kell alakítani.

A számlákat egységesíteni és egyszerűsíteni szükséges - tette hozzá Simon Gábor. Hozzáfűzte: a bizottság levelet intéz az illetékes miniszterekhez és a hatóságokhoz - a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz és a Magyar Energia Hivatalhoz - és kezdeményezi, hogy a fogyasztóvédelmi és az ágazati törvényekben hangolják össze az elvárásokat.

Simon Gábor közölte, hogy a készülő fogyasztóvédelmi törvény kidolgozásában "proaktív" módon már beépítik ezeket a javaslatokat. A törvényjavaslat 2012 közepén kerülhet a parlament elé.

A hozzászóló képviselők - Horváth Zsolt (Fidesz), Spaller Endre KDNP és Ertsey Katalin (LMP) - döntően a számla érthetőségét, az ügyfélszolgálatok elérhetőségét kifogásolták.

A fideszes Horváth Zsolt szerint méltánytalan, hogy az elszámolásban nem a tényleges fogyasztás szerint fizet a felhasználó. Szavai szerint, miután a szolgáltató és a fogyasztó között az egyetlen érdemi kapcsolat a számla, ezért a fogyasztónak abból tudnia kell, hogy "miből, mennyit mennyért vásárolt és, szolgáltatásról lévén szó, azt is, hogy mennyi idő alatt". A képviselő újból felvettette, hogy az alsóbb rendű jogszabály még mindig nem rendezte azt a problémát, hogy a gázár támogatás igénylésénél nem veszik figyelembe az igénylés határideje után született harmadik gyermeket. A képviselő javasolta, hogy a telefonos ügyfélszolgálatoknál jogszabály határozza meg, hogy mennyi idő múlva köteles megnyitni a menüt az automata, mert túl hosszú a reklám és az érdektelen tájékoztató a menü felkínálásáig.

A hétfői bizottsági ülés a november 22-én - egy vendég rosszulléte és orvosi ellátása miatt - félbeszakadt tárgyalás folytatása volt. Akkor a hatóságok képviselőit hallgatták meg a képviselők. A Magyar Energia Hivatal elnökhelyettese, Grábner Péter az ügyfélszolgálati irodák nyitva tartásának rugalmasságát ajánlotta, különösen vidéken, hiszen annak költségét végső soron a fogyasztó fizeti meg. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság osztályvezetője, Mándi Martina pedig arról tájékoztatta a képviselőket, hogy az előző évhez képest nem emelkedett a számlák tartalmával kapcsolatos panaszok száma, a fogyasztókat elsősorban a fizetendő összeg érdekli.

A civil szervezetek közül felszólalók az ügyfelek panaszait ismertették. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) javasolta a számlák egységesítését nem csak az energetika, hanem minden, közérdekű feladatot ellátó vállalkozás - például kommunális szolgáltatás - esetében. A FEOSZ javaslata volt, hogy a telefonos ügyfélszolgálaton négy percen belül ügyintézőt kell kapcsolni és az ügyfélszolgálati irodában öt munkanapon belül fogadni kell az ügyfelet.

Az Energiatudatos Fogyasztók Egyesületének képviselője szerint ha a fogyasztó részletes információkat akar a számla tartalmáról, akkor ahhoz a szolgáltató internetes honlapján, vagy az ügyfélszolgálati irodában juthasson hozzá. Az egyesület képviselője szerint nem csak hosszú és érthetetlen a számla, hanem sok "irritáló" tétel is szerepel rajta, minta villamos energia ipari dolgozók támogatása, vagy a szénfillér nevű, a veszteséges tevékenységet támogató elem.

A civil szervezetek és a képviselők kérdéseire válaszolva Bessenyei Gábor, a Magyar Energia Hivatal fogyasztóvédelmi főosztályának vezetője ismertette, hogy az éves elszámolás mellett lehetőség van havi elszámolásra is. Felhívta a figyelmet arra, hogy ebben az esetben viszont a hideg téli hónapok után egyszerre akkora összeget kellene fizetni, amit a családok már nem bírnának el. A számlákkal kapcsolatban emlékeztetett arra, hogy azokon figyelemfelkeltően kiemelt az összeg és a fizetési határidő és tartalmazza a fogyasztási időszakot is.

Mándi Martina, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság osztályvezetője elmondta, már több ízben jelezték, hogy a fogyasztóvédelmi és az ágazati törvényeket össze kellene hangolni.

  • kapcsolódó anyagok
FOGYASZTÓVÉDELEM
JOGALKOTÁS
ENERGETIKA
FEOSZ