A Magyar Kormány az Európai Bíróság előtt lévő áfa-ügyek miatt a magyarországi projektek “vitatott” áfa-költségeire nem számol el európai uniós forrást, ezért semmilyen visszafizetési kockázat nincs, így a peresített összegek tekintetében a magyar költségvetés “pozitív kockázatot fut” – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pénteken az MTI-vel.

Az Európai Bíróság elsőfokú fóruma szerdán meghallgatta a feleket azoknak az egyesített ügyeknek a tárgyalásán, amelyekben Magyarország, szembehelyezkedve az Európai Bizottság véleményével, az uniós támogatásokból megvalósuló egyes projektekhez kapcsolódó forgalmi adót (áfa) is szeretné támogatható kiadásként elismertetni – írta szerda esti tudósításában az MTI.

A vonatkozó uniós szabályozás értelmében a támogatott projektekhez kapcsolódó, visszaigényelhető hozzáadottérték-adó (áfa) nem támogatható az EU kohéziós alapjából.

Az Európai Bizottság erre hivatkozva nem járult hozzá, hogy az M43 autópálya Szeged és Makó közötti szakaszának kiépítésére, valamint a Budapest-Kelenföld – Székesfehérvár – Boba vasútvonal átépítésére vonatkozó, 2008 végén benyújtott magyar kérelem keretében az áfát támogatható költségként vegyék figyelembe.

Magyarország ezt a brüsszeli döntést támadta meg 2010-ben az uniós bíróság előtt.

Az NGM az MTI-hez eljutatott pénteki közleményében rögzíti: a Magyar Kormány álláspontja szerint a közösségi jogszabályok rendelkezéseiből egyértelműen levezethető, hogy a peresített ügyekben a vissza nem igényelhető áfa-tartalom európai uniós forrásból támogatható költségnek minősül, mivel a kedvezményezett áfa-levonásra nem jogosult. Lényeges szempont, hogy a le nem vonható áfa költségeinek európai uniós finanszírozására több példa van.

A közlemény szerint Magyarország számára kedvező kimenetelű döntés esetén a peresített összeg költségvetési bevételként elszámolható. Ez esetben egyszerre kerülhet sor az államháztartás egyenlegének további javítására és a felhasznált uniós források összegének növelésére.