Megállapodtak az uniós intézmények a vasúti piac liberalizációját célzó 2001-es jogszabály felülvizsgálatáról. A módosított irányelv szerint a jövőben jobban szét kell választani a vasúti pályahálózat irányítóit és a vasúti szolgáltatókat; igazságosabb díjszabást kell alkalmazni azok számára, akik használni szeretnék egy tagállam vasúti hálózatát; valamint függetlenebbé kell válniuk a tagországi hatóságoknak.

A gyakorlatban is nyíltabb vasúti személy- és teherszállítási piac megteremtését vonhatja maga után az első vasúti jogszabálycsomag felülvizsgálata, amelynek részleteiről a napokban állapodtak meg az uniós tagállamok és az Európai Parlament. Az informális háromoldalú egyeztetéseken kialakult kompromisszumos szöveget kedden hagyták jóvá a tagországok Brüsszelbe akkreditált EU-nagykövetei.
 
A 2001-ben elfogadott első vasúti csomag, amely három irányelvet is tartalmazott, elviekben megteremtette volna a lehetőségét annak, hogy egy vasúti személy-, vagy teherszállító cég az EU bármely területén nyújthasson szolgáltatást, mégpedig az adott tagországban bejegyzett cégekkel azonos feltételek mellett.
 
A Bizottság a felülvizsgálati irányelv 2010 őszi bemutatóján közölte, a gyakorlatban továbbra sem függetlenek a vasúti hatóságok; az adott ország pályahálózatát felügyelő és irányító cég gyakran közös tulajdonban van az egyetlen, vagy az egyik szolgáltatóval, a hatóságok ráadásul diszkriminatívok egyes külföldi szolgáltatókkal szemben.
 
A nem megfelelő pályahasználati díjak kiszabása, vagy az irreális adminisztratív feltételek állítása gyakran eltántorítja a vasúti cégeket attól, hogy külföldön indítsanak járatokat, továbbra is monopol-, vagy kvázi-monopolhelyzetben hagyva a nemzeti szolgáltatót.
 
Az eredeti felülvizsgálati javaslat éppen ezeket a problémákat szüntette volna meg, és az EU-intézmények véleménye szerint a kompromisszumos végső szöveg is így fog tenni.
 
A Tanács által kiadott közlemény szerint az EU megerősítette a vasúti hatóság függetlenségére vonatkozó kritériumokat. Egyebek mellett nagyobb felügyelet kell majd működniük a pályairányítóknak, és kevesebb idejük lesz a hatóságoknak egy-egy kérelem, vagy panasz elbírálására.
 
Differenciáltabb megközelítést alkalmaznak majd a tagországok a vasúti folyosók használati díjának megállapításakor, kiszámíthatóbbá és egységesebbé téve annak rendszerét.
 

A pályahálózati irányítók és a szolgáltatók tulajdonosi szétválasztását már most is uniós jogszabály írja elő: az EP és a tagállamok által elfogadott kompromisszum szerint az Európai Bizottság az év végéig jelentést készít arra vonatkozólag, hogy mindez milyen problémákat okoz a szabad vasúti piac működésében, és ez alapján újabb jogszabályi javaslattal állhat elő jövőre annak érdekében, hogy minden szolgáltató hozzáférhessen egy tagország vasúti infrastruktúrájához, diszkriminációmentesen.

A tagországoknak két és fél évük lesz arra, hogy a felülvizsgált irányelv alapján módosítsák a vasúti piacot szabályozó törvényeiket.