Megállapodtak az uniós intézmények a vasúti piac liberalizációját célzó 2001-es jogszabály felülvizsgálatáról. A módosított irányelv szerint a jövőben jobban szét kell választani a vasúti pályahálózat irányítóit és a vasúti szolgáltatókat; igazságosabb díjszabást kell alkalmazni azok számára, akik használni szeretnék egy tagállam vasúti hálózatát; valamint függetlenebbé kell válniuk a tagországi hatóságoknak.
A pályahálózati irányítók és a szolgáltatók tulajdonosi szétválasztását már most is uniós jogszabály írja elő: az EP és a tagállamok által elfogadott kompromisszum szerint az Európai Bizottság az év végéig jelentést készít arra vonatkozólag, hogy mindez milyen problémákat okoz a szabad vasúti piac működésében, és ez alapján újabb jogszabályi javaslattal állhat elő jövőre annak érdekében, hogy minden szolgáltató hozzáférhessen egy tagország vasúti infrastruktúrájához, diszkriminációmentesen.
A tagországoknak két és fél évük lesz arra, hogy a felülvizsgált irányelv alapján módosítsák a vasúti piacot szabályozó törvényeiket.