Egységes, kártyaformátumú vezetői engedélyeket hozhat az új év az EU-ban. Jövő héten lép hatályba az az uniós irányelv, amely előírja az EU-ban érvényes összesen több mint 100 féle jogosítvány egységesítését, amellyel a vezetői szabályok részleges harmonizációja párosulhat. 2033-ra már nem lesz érvényben régi formátumú jogosítvány.

Szokatlanul hosszú, hatéves türelmi idő után 2013. január 19-én léphet hatályba a harmadik jogosítvány irányelv (2006/126/EK irányelv), és ez lesz az a nap, amikortól már csak a korábban megtervezett új, egységes, kártyaformátumú vezetői engedélyeket adhatnak ki az okmányirodák a 27 uniós tagállamban.

Az Európai Unió célja, hogy egymáshoz közelítse a 27 különböző rezsimet, és az azokon belül is létező közel 110 féle okmány (papíralapú, kártya, előző rendszerben szerzett…stb.) egységes arculatot kapjon.

A cél többes: a kor követelményeinek megfelelően kellő biztonsági elemekkel kell ellátni a jogosítványokat; a hatóságok (főként a külföldiek) által könnyebben felismerhető és gyorsabb ügyintézést lehetővé tevő dokumentumokat kell kiadni; csökkenteni kell a tagállamok közötti kiskapukat kihasználó bűnözők visszaéléseit; vissza kell szorítani az úgynevezett jogosítvány-turizmust. A kifejezés arra a jelenségre utal, amikor azok az állampolgárok, akiknek egy komoly szabálysértés miatt hazájuk hatóságai bevonták a vezetői engedélyüket, egy másik tagállamban új vezetői engedélyt kapnak, amelyet azután el kell ismerni a saját országukban is.

Az irányelv szerint tehát január 19. után csak új formátumú jogosítvány adható ki, a régebbieket azonban nem kell automatikusan lecserélni. A hat évvel ezelőtti kompromisszum szerint minden uniós állampolgár megtarthatja a vezetői engedélyét addig, amíg az érvényes. Vannak azonban olyan országok (Belgium, Franciaország, Ausztria, Németország), ahol nincs érvényességi ideje a vezetői engedélyeknek, azaz életük végéig használhatják azokat.

Ezeknek az országoknak legfeljebb 20 évük lesz arra, hogy lecseréltessék állampolgáraikkal az okmányokat. A tagállamoknak szabad kezük lesz abban, hogy az ehhez szükséges éveket meghatározzák, de például Belgium már jelezte, alkalmazni fogja a meghatározott legtöbb évet, azaz a belga jogosítvánnyal rendelkező állampolgároknak 2033. január 19-ig még lesz idejük a dokumentumok cseréjére.

Eddig az egységesítés, ezen túlmenően azonban a tagállamok eltérő szabályokat alkalmazhatnak.

Az egységes jogosítványokat például a tagországok elláthatják olyan mikrochippel, amely tartalmazza a vezető adatait. Ezeket a megfelelő készülékekkel mind a 27 tagállam hatóságai olvasni tudják majd. A mikrochip nemcsak a könnyebb és gyorsabb azonosítást, hanem a nehezebb hamisítást is célozza. Az Agence Europe azt írja, mindehhez szükséges egy olyan páneurópai adatcsere-hálózat is, amely lehetővé teszi, hogy például egy portugál rendőr az igazoltatáskor ellenőrizni tudja egy lengyel jogosítvánnyal rendelkező sofőr adatait.

Arra minden tagország rábólintott ugyan, hogy a jövőben ne lehessen életre szóló jogosítványokat kiadni, de a főszabályként meghatározott 10 éves érvényességi időt a tagállamok kitolhatják 15 évre. Abban ugyancsak szabad kezük lesz a kormányoknak, hogy meghatározzák: kelljen-e orvosi vizsgálat a dokumentumok érvényességének a meghosszabbításához.

A teherautók és a buszok hivatásos sofőrjeinek esetében ez az időtartam öt év lesz. A BruxInfo korábban azt írta, a jogszabály egykori parlamenti jelentéstevője szerint a korlátozott érvényesség lehetővé teszi, hogy az engedélyek mindig korszerűek legyenek, és az esetleges pótlólagos biztonsági intézkedéseket könnyűszerrel érvényesítsék egész Európában. Mathieu Grosch ugyanakkor az EP nevében kiemelte, hogy erősen ellenzik az életkor szerinti diszkriminatív intézkedéseket. Mint mondotta: a tagországok maguk dönthetik el, hogy előírnak-e rendszeres orvosi ellenőrzést a sofőrök számára.

Az új irányelv harmonizálni fogja a járművek besorolását is.

Motorok

Az új szabályozás szerint már a kismotorokra, az úgynevezett robogókra is szükséges lesz majd jogosítványt szerezni. Elméleti vizsgát mindenképpen tenniük kell az érintetteknek, a gyakorlati vizsga elrendeléséről pedig a tagországok rendelkezhetnek.

A motorok esetében például a fokozatos megközelítés (step-up approach) elvét kell majd alkalmazni a tagállamokban. Mint a jelentéstevő a közleményében kiemelte: a motorosok 16-szor gyakrabban szenvednek balesetet, mint az autósok, s a szakbizottság a közúti biztonság javítása érdekében döntött úgy, hogy a motorra szóló jogosítványok esetében a fokozatos megközelítést választja. Ez a gyakorlatban azt jelenti majd, hogy a jelenlegi 21 éves korhatárt 24 évre kell emelni, azaz 24 év fölött szerezhető majd csak jogosítvány nagyteljesítményű motorra, és csak akkor, ha előtte kellő (legalább kétéves) tapasztalatot szerzett az illető kisebb motoron.

Magyarország

Magyarországon jelenleg háromféle vezetői engedély van érvényben: a papíralapú jogosítványok, a 2001. január 1-jétől kibocsátott kártyaformátumú vezetői engedélyek és a 2004 nyara óta kiadott, az egységes uniós mintának megfelelő jogosítványok. Ez utóbbihoz képest az új irányelv csak minimális adattartalmi változásokat hoz, éppen ezért az okmány kiállításának költségei vélhetően nem nagyon fognak emelkedni, kivéve, ha a kormányzat úgy dönt, hogy mikrochipet rakat az új jogosítványokba.

A Magyarországon még forgalomban lévő papíralapú engedélyek 2012. december 31-ig voltak érvényben, a 2001-2004 között kiadott már kártyaformátumú, de még nem uniós jogosítványok pedig legkésőbb 2014-ben kerülnek ki a forgalomból, így nem kell okmánycserét végrehajtani.