Tisztességes követeléskezelés - A PSZÁF ajánlása a fogyasztók érdekeinek fokozottabb védelmét szolgálja

2013.03.20. Jogi Fórum / MTI

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a fogyasztók érdekeinek fokozottabb védelme érdekében ajánlást adott ki a pénzügyi intézmények számára a követeléseik kezelése során elvárható gyakorlatról.

Az ajánlásról tartott szerdai sajtótájékoztatón Kolozsi Sándor, a PSZÁF fogyasztóvédelmi igazgatóságának ügyvezető igazgatója elmondta: az ajánlás révén a felügyelet erősíteni kívánja a tisztességes és együttműködő magatartást az intézmények részéről. Egyúttal az adósokat segíteni akarják abban, hogy a megfelelő információk birtokában járjanak el tartozásaik rendezése során - mutatott rá.

Kiemelte: az ajánlás elvárásait ez év május elsejétől kell alkalmazni.

Kolozsi Sándor elmondta: a PSZÁF ajánlása azokra a pénzügyi szolgáltatókra vonatkozik, amelyek pénzügyi szolgáltatásból eredő követelést kezelnek saját jogon vagy megbízás alapján, vagy pedig ilyen követelést vásároltak.

Kiemelte: az eladósodottság, a tartozások késedelmes fizetése napjainkra társadalmi problémává vált, a 90 napon túl késedelmesen fizetett hitelek aránya a 2012. december végi adatok alapján már az össz-hitelállományon belül 27 százalékot tett ki.

Czajlik István, a PSZÁF szakreferense jelezte: az adósoktól a felügyelethez számos beadvány érkezett azzal kapcsolatban, hogy a különböző követeléskezelők leveleken, sms-eseken keresztül, illetve gyakori telefonhívásokkal igyekeztek rájuk nyomást gyakorolni a tartozásaik visszafizetésével kapcsolatban.

Elmondta: a felügyelet ajánlásai arra irányulnak leginkább, hogy az intézmények a késedelmesen fizetett tartozásokról pontosan informálják az adósokat. Így részletezzék a tartozásuk tőke-, kamat-, késedelmi kamat-, és díjrészét, az adósokkal közöljék az esetleges áthidaló megoldásokat, de semmiképp ne tanúsítsanak félrevezető, illetve agresszív magatartást az adóssal szemben.

Elmondta: a főhatóság például az ajánlásban előírja, hogy hétköznapokon csak 8-20 óra között, vagy szombat délelőtt vegyék fel a kapcsolatot az adóssal, (szerződésenként legfeljebb heti három alkalommal), és az eljáró ügyintézők minden alkalommal egyértelműen azonosítsák magukat, illetve az intézményt, amelyet képviselnek.

Hozzátette: alapvető követelmény, hogy a követeléskezelők védjék az adós személyiségi jogait, a tartozására vonatkozó, banktitoknak minősülő adatait, arról harmadik személyt, például szomszédot vagy munkatársat semmiképp ne tájékoztassanak.

Kérdésekre a szakemberek elmondták: az ajánlásokat a jövőben várhatóan jogszabályba foglalják. Kolozsi Sándor hozzátette: a PSZÁF 2013-as vizsgálati tervében szerepel az ajánlás alkalmazásának vizsgálata.

  • kapcsolódó anyagok
PÉNZÜGYI JOG
FOGYASZTÓVÉDELEM
PSZÁF