Egyre hatékonyabb pénzügyi fogyasztóvédelem - A PSZÁF és a civil szféra tevékenységét értékelő szakmai fórumról

2013.03.27. Jogi Fórum / MTI

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) elnöke által kibocsátott fogyasztóvédelmi rendeletek, ajánlások és vezetői körlevelek, illetve az azokhoz kapcsolódó átfogó fogyasztóvédelmi akciók hatékonyan szolgálhatják a pénzügyi fogyasztóvédelem ügyét - állapították meg a résztvevők a PSZÁF és a civil szféra fogyasztóvédelmi tevékenységét értékelő szakmai fórumon.

A PSZÁF - immár hagyományosan - szakmai konzultáció keretében tekintette át a pénzügyi fogyasztóvédelem területén tevékenykedő civil szervezetekkel az elmúlt év legfontosabb szakmai eseményeit. A résztvevők értékelték a PSZÁF és a civil szféra fogyasztóvédelmi tevékenységét, és egyeztettek az idei feladatokról - ismerteti a PSZÁF közleményében.

A felügyelet a találkozón bemutatta a piaci tendenciákat. Tájékoztatta a résztvevőket arról, hogy a hatóság az előző évben 7860 fogyasztói kérelmet, illetve további 47 350 ügyfélszolgálati megkeresést kezelt. Tavaly összesen 107 fogyasztóvédelmi cél-, téma- vagy átfogó vizsgálat indult. Ezek nyomán a hatóság 219,15 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki, illetve két pénzügyi szolgáltatóval szemben indított közérdekű kereset esetében nyert pert a bíróságon.

A felügyelet beszámolt arról is, hogy a 11 megyeszékhelyen sikeresen működő pénzügyi tanácsadó irodahálózat az elmúlt közel egy évben mintegy 6300 fogyasztói megkeresés ügyében járt el, a PSZÁF mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) pedig több mint 3500 fogyasztói kérelmet kezelt - utóbbi viták jelentős százaléka megegyezéssel zárult.

A résztvevők egyetértettek abban: a PSZÁF tavalyi fogyasztóvédelmi elnöki rendeletei (így a több szférát érintő panaszkezelési jogszabályok), ajánlásai (többek közt a követeléskezelésről, a unit-linked életbiztosításokkal kapcsolatos fogyasztóvédelmi elvekről, és a fogyatékos ügyfelekkel kapcsolatos szolgáltató magatartásról) és vezetői körlevelei, illetve az azokhoz kapcsolódó átfogó fogyasztóvédelmi akciók hatékonyan szolgálhatják a pénzügyi fogyasztóvédelem ügyét.

A kerekasztal-beszélgetésen résztvevő civil szervezetek többek között az árfolyamrögzítési programmal, a Nemzeti Eszközkezelő Zrt.-vel és a pénzügyi tanácsadó irodahálózattal kapcsolatos tapasztalataikat osztották meg, hasznos jelzéseket adva a pénzügyi fogyasztói érdekképviseleti illetve a felügyeleti munka ellátásához. A felek egyetértettek abban: e célok megvalósításához hatékony információcsere és további konzultációk is szükségesek.

A szakmai konzultáción áttekintették és értékelték a devizahitelesek helyzetét is. A civil érdekképviseleti oldal egyetértett a követeléskezelésre vonatkozó PSZÁF-ajánlás elveivel, ugyanakkor határozottan kérte az intézményi gyakorlatok hatékony vizsgálatát. A civil érdekképviseletek és a hatóság közös célkitűzésként fogalmazták meg az egymás közötti párbeszéd és együttműködés szorosabbra fűzését.

Az ülésen részt vett: a Banki Hiteltanácsadók és Kihelyezők Egyesülete, a Banki és Végrehajtási Károsultak Fogyasztóvédelmi Egyesülete, a Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete, a Fogyasztóvédők Országos Egyesület, az Indra Biztosítottak és Pénzintézeti Ügyfelek Országos Érdekvédő Egyesülete és a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület.

  • kapcsolódó anyagok
PÉNZÜGYI JOG
FOGYASZTÓVÉDELEM
PÉNZÜGYI SZEKTOR
PSZÁF