Eredménytelen és hatástalan igazságszolgáltatás? - A szerbek harmada nem bízik a bíróságokban - A korrupcióellenes ügynökség felmérése

2013.09.26. Jogi Fórum / MTI

A szerbiai állampolgárok egyharmada továbbra sem bízik az igazságszolgáltatásban - derült ki abból a felmérésből, amelyet a korrupcióellenes ügynökség ismertetett csütörtökön Belgrádban.

Tatjana Babic, az ügynökség igazgatója elmondta, hogy az utóbbi két évtizedben a helyzet nem változott, a lakosok továbbra sem bíznak a bíróságokban. A megkérdezettek szerint a bíróságok munkája eredménytelen, hatástalan, elfogult, és nem védi a jogaikat.

A 90-es években az általános felfogás szerint a bíróság a politikát szolgálta ki, nem a lakosok érdekeit - mondta Babic. Rámutatott azonban arra is, hogy nemcsak a más hatalmi ágak hatása miatt csappant meg a bíróságokba vetett bizalom, hanem azért is, mert a túlterheltség és a nem megfelelő munkaerő miatt nem tudták kielégítően ellátni a feladataikat. Emellett a bírák feltételezett elfogultsága és korrumpálhatósága is a bizalom elvesztéséhez vezetett - mondta a korrupcióellenes ügynökség igazgatója. Hozzátette, hogy a rendelkezésre álló információk és az igazságszolgáltatásban dolgozók elleni eljárások száma nem támasztják alá ezt a feltevést.

A felmérésben, amelyet áprilisban és májusban 30 bíróság munkáját vizsgálva végeztek, 1320 személy vett részt. Egyötödük mondta azt, hogy személyes kapcsolatait vette igénybe ahhoz, hogy meggyorsítsa az intézkedéseket.

Babic szerint a bíróságok 2010-es átszervezése is oka annak, hogy csökkent a lakosság bizalma, és hogy idén már 347 lakossági bejelentés érkezett a korrupcióellenes ügynökséghez valamely bíróság munkáját illetően.

A felmérés arra is rávilágított, hogy a lakosság 12 százaléka semmit nem tud azokról az adminisztrációs folyamatokról, amelyekkel egy bírósági ügy kapcsán találkozhat, 33 százaléka pedig csak részleges információkkal rendelkezik.

Arra a kérdésre, hogy tudják-e, mi lett az eredménye a benyújtott panasznak, a megkérdezettek 52 százaléka válaszolt igennel, de hozzátették, hogy a panasz benyújtásától maga a kifogásolt dolog nem változott.

A Transparency International júliusi jelentése szerint egyébként a szerbiai lakosok szerint a korrupció a legnagyobb mértékben az igazságszolgáltatást, az állami hivatalokat és a politikai pártokat érinti.

 

  • kapcsolódó anyagok
IGAZSÁGSZOLGÁLTATÁS
E-KERESKEDELEM
KORRUPCIÓ
SZERBIA
TRANSPARENCY INTERNATIONAL