Az adóhatóság elektronikusan indíthat adóellenőrzéseket július elsejétől, ezért minden vállalatnak és vállalkozásnak érdemes ellenőriznie, hogy a NAV számára adott nyilatkozata a cég elektronikus kapcsolattartására vonatkozóan mire terjed ki – hívja fel a figyelmet az RSM DTM Hungary Zrt.

Az elektronikusan megindított eljárás adónem – azaz adófizetési kötelezettséget keletkeztető – ellenőrzést vagy célellenőrzést, vagyis mulasztási bírságot eredményező eljárást is jelenthet.

Ma már cégmérettől függetlenül szinte valamennyi adózó elektronikusan köteles az adóbevallásait a NAV-nak benyújtani, hiszen akinek jogszabály alapján havi adó- és járulékbevallást kell beadnia, az elektronikus bevallás benyújtására kötelezett.

Az elektronikus kapcsolatot tartó személy azonban nem feltétlenül azonos azzal, akinek fontos lenne értesülnie az adóhivatal által megindított adóellenőrzésről. Ezért a cégeknek saját érdekükben érdemes ellenőrizniük, milyen személyekhez milyen jogosultságot rendeltek.

Július elsejétől ugyanis a megbízólevél és az értesítés külön érkezik majd, az előbbit meg lehet küldeni elektronikusan, míg az utóbbi esetében erre nincs mód. Ez pedig azért fontos, mert a megbízólevél átvételéhez kötődik az önellenőrzésekre nyitva álló időkapu lezárása.

Az ellenőrzés alá vont adónem és időszak már nem önellenőrizhető, és az önellenőrzés csakis akkor váltja ki a hozzá fűződő joghatást, ha az adóellenőrzés megkezdésének napját megelőzően már benyújtották. Így egy rossz ütemben átvett megbízólevél, amely az ellenőrzési eljárás megkezdésének napjaként datálódik, “károkat” tud okozni a vállalat számára – figyelmeztet az RSM DTM.