Egyéves az új Polgári Perrendtartás - Lehetőségeket vagy akadályokat teremt az új törvény? - Szakértők válaszolnak | Budapest, 2019. március 20. szerda | Regisztráljon most!

A tudatos fogyasztói döntés fontosságáról - HENT a 2014-es nyári fesztiválokon - Beszélgetés Németh Mónika titkárral

2014.08.29. Jogi Fórum / HENT

A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület 2014-ben két fesztiválon, a Művészetek Völgyében és a Sziget fesztiválon is programsátorral várta mindazokat, akik ellátogattak a rendezvényekre. Taliándörögdön a hamis tárgyak bemutatására helyezték a hangsúlyt, Budapesten, a Hajógyári szigeten a tematikus beszélgetésekre, a performanszokra és a játékokra. A kérdésekre Németh Mónika, a HENT titkára válaszolt.

Miért döntött úgy a testület, hogy két fesztiválon is programsátort állít idén?

Egy fesztiválon könnyebb kézzel foghatóvá tenni az ismereteket, szó szoros értelemben is. Miközben a látogatók megnézhetik, megfoghatják, szemügyre vehetik a hamis tárgyakat, eközben arról is információt kaphatnak a sátorban dolgozó kollégáinktól, hogyan kerülhetik el a mindennapokban a hamisítványokat és különböztethetik meg azokat az eredeti termékektől.

Rövid idő alatt sok ember megfordul ezeken a rendezvényeken, a fesztiválokon a látogatók nyitottabbak mint a mindennapokban, ezért üzeneteink hatékonyabban jutnak el hozzájuk.

Mi az alapvető üzenetük, amiben a No kamu! sátor felállítása segítette munkájukat az elmúlt két hónapban?

A fogyasztói tudatosságot szeretnénk felébreszteni az emberekben: legyenek tisztában azzal, hogy vásárlói döntéseikkel gazdasági folyamatokat generálnak, vagyis amennyiben hamis terméket vásárolnak, nemcsak becsapják magukat – a legtöbb olcsóbb hamisítvány rossz minőségű, nem tartós és természetesen nem rendelkezik garanciával – de egészségüket és biztonságukat is veszélyeztetik, egyúttal általában támogatják a feketegazdaságot és a szervezett bűnözést is. Szükség van arra, hogy a fogyasztókban tudatosítsuk: egyetlen hamis termék megvásárlásával is olyan folyamatokat indíthatnak el, amik nemcsak a saját életükre, hanem mások életére is befolyással lehetnek, és ez a hatás nem pozitív.

A sok magyar lehetőség közül miért ezt a két fesztivált választotta a testület?

A Művészetek Völgye családbarát jellege miatt volt fontos számunkra, itt több generációt tudtunk elérni. Nagyszülők jöttek be a sátorba unokáikkal, fiatal párok és baráti társaságok, de a falu lakói is benéztek hozzánk. Mindenki a számára érdekes információra kapta fel a fejét: az idősebbek a hamis gyógyszereken, a fiatalok a hamis márkás farmereken, a gyerekek a hamis játékokon döbbentek meg. A kisebbek kedvence a számítógépes logófelismerő játék volt, a rajzfilmfigurák terén sokszor jobban képben voltak mint szüleik, ami garantált jókedvet és sikerélményt eredményezett az egész családnak. A fesztivált idén 140 ezren látogatták meg, közülük igen sokan a mi sátrunkban is megfordultak. Programunk ingyenes volt, bárki körbenézhetett, kérdezhetett tőlünk, szerencsére éltek is a lehetőséggel.

A Sziget különlegessége nemzetközi jellegében rejlett. 2014-ben látogatószám-rekordot döntött a fesztivál, 415.000 vendég volt kíváncsi az idei programokra. A No kamu! programsátorba is több ezren tértek be. Látogatóink többsége külföldi volt, csupán harmaduk volt magyar. Erre már előzetesen felkészültünk, angolul és magyarul is előkészítettük a kvízeket, játékokat, a programjaink közül is több két nyelven ment, az érdeklődő kérdésekre angolul is válaszoltak a kollégák.

Milyen látvány fogadta azt, aki belépett a No kamu! sátorba?

A Művészetek Völgyébe a korábbi installációink aktualizálásával, frissítésével, hamis termékeket bemutató vitrinjeinkkel készültünk, de a kiállított hamisítványok és a kvízek, játékok már mind-mind újak voltak.

A Sziget Civil Sziget részében a 100 nm-es No kamu! programsátor volt a legnagyobb. Ez nagyobb felelősséggel is járt, ezért igyekeztünk látványelemekkel, plakátokkal, kiállított tárgyakkal is felhívni a szigetlakók figyelmét a mondanivalónkra. Itt más jellegű bemutatkozásra volt szükség, így a sátorban a hamis tárgyak bemutatása mellett a fő hangsúlyt a programok kapták: a tematikus beszélgetések, a performanszok és a játékok, természetesen a hamisítás veszélyeinek bemutatásával a középpontban.

A fesztiválszezon végével hogy látják, hatékonyan átmentek az üzeneteik?

Már a fesztiválokon kapott közvetlen visszajelzések alapján is elmondható, hogy az első döbbenet után megértették a látogatók, mi a célunk. Reméljük, ez nemcsak rövidtávon működik, hosszú távon is sikerült tudatos fogyasztókat „kinevelni”. A saját elmondásuk szerint is hasznos tapasztalatokkal, megszívlelendő tanulságokkal távoztak és még jól is szórakoztak közben. Akik játszottak velünk, átélhették a jó megoldások örömét, amit majd a gyakorlatban is kamatoztathatnak, ráadásul izgalmas ajándékokkal távozhattak tőlünk.

Sok személyes visszajelzést is kaptunk szóban, nagyon tetszett a fesztiválozóknak a sátrunk, ami a Civil Szigeten belül a leglátogatottabb sátor lett. Többen a vendégkönyvünkbe is leírták véleményüket, a bejegyzések arról tanúskodnak, hogy hasznos volt a kiállítás és többen mostantól személyes ügyüknek érzik a hamisítás elleni fellépést.

Kik és hogyan segítették a No kamu! programsátor megvalósulását?

A Művészetek Völgyében nagy segítségünkre volt a HENT egyik tagja, a Bérczes Ügyvédi Iroda, akik az általuk képviselt és a hamisítás által érintett jogtulajdonosok eredeti termékeinek hamisítványait mutatták be a helyszínen és beszéltek a fesztiválozóknak arról, miért fontos, hogy mindig az eredeti termékeket vásárolják meg.

A Sziget Fesztiválra ezeket a tárgyakat szintén magunkkal vittük, ahogyan a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala által biztosított ajándékokat is. A Szigeten a hivatal munkatársaival egészült ki a No kamu! csapat, a Védjegy és Mintaoltalmi Főosztály és a Szerzői Jogi Főosztály munkatársai segítették munkánkat. Meg kell említenünk a ProArtot is, ahonnan személyes támogatást is kaptunk Horváth Péter személyében. Nem feledkezhetünk meg vendégeinkről sem, akik izgalmas meglátásaikkal, szaktudásukkal segítették még színesebbé tenni programjainkat.

A két fesztivál magja a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület titkárságából és a Hipavilon Kft. kommunikációs szakembereiből állt. A Hipavilon programokkal, ajándékkal, előadókkal színesítette a kínálatunkat.

Mindezeken túl a legfőbb anyagi támogatást európai uniós partnerünktől, a Belső Piaci Harmonizációs Hivataltól kaptuk, aminek a tevékenységéről, céljairól tájékoztató anyagainkban, kvízeinkben is tettünk fel kérdéseket.

További fesztiváltervek, elképzelések?

Egyelőre kiélvezzük a jól végzett munka örömét, aztán a tapasztalatok, tanulságok levonása után megtervezzük a jövő év fesztiváljait, ahol szeretnénk megjelenni azzal a testület által képviselt üzenettel. Addig is köszönjük mindenkinek, hogy meglátogatott bennünket, és reméljük, jövőre nemcsak őket látjuk viszont ismét, hanem új arcokkal is találkozunk.

Kattintson galériánkra és nézze meg a fesztiválok legjobb pillanatait!

  • kapcsolódó anyagok
SZERZŐI JOG
HENT
HAMISÍTÁS